Auto Radio Reverb

Nadat Hammond de Gibbs Reverb Company ,inclusief alle patenten over had genomen,
kwamen ze op ideeën voor de meest "vreemde"toepassingen,
 De spring-reverb onderging een continu proces van verfijning.
In de vroege jaren 1960 ontwikkelde Hammond engineer Alan C. Young een ontwerp dat praktisch bleek te zijn voor mobiel gebruik.
Sindsdien heeft Spring Reverb zijn weg gevonden in toepassingen variërend van High Fidelity audio tot autoradio's.!


Het werd in amerika een doorslaand succes (anders dan in Europa) en tegen betaling,werden de reverb-patenten verleend aan vele fabrikanten,waarvan Motorola één van de meest bekende was,
veel auto's werden áf-fabriek geleverd met ingebouwde reverb,maar de units werden ook los geleverd,waaronder die van Gibbs zélf.

Voor we verdergaan, verwacht van het geluidseffect niet te veel wonderen,want,zoals we straks gaan horen,lijkt de weergave hiervan op een Turks radiostation,(welke overdadig van echo gebruikmaken!)

Er werd gebruikgemaakt van redelijk korte veren( het moest in je dashboard ingebouwd kunnen worden) dus de echo was kort, en zenuwachtig snel,en ik vraag me af, hoe het was, als je over een flinke hobbel of door een diepe kuil reed!
Maar het was natuurlijk wel een stoere "Gimmick"

We gaan wat modellen bekijken en beluisteren:

Stel je eerst even voor; de heerlijk,romantische cruise-sleeën van de 60's,
bijv deze imposante Chrysler 300L :

Met z'n imposante dashboard:

 

En daar had je dan, om je scharreltje te imponeren, deze wonderlijke schakelar:

 

Zoals eerder vermeld, kwamen de reverbs op verschillende manieren op de markt:
1) Hammond/Gibbs leverde losse inbouw-units aan auto-onderdelen leveranciers,
2) Hammond verleene patenten aan zelfstanige fabrieken.
3) er werden inbouw-unit rechtstreeks aan de fabrikant geleverd,die dáár al ingebouwd werden.

Van de laatste is dit een voorbeeld:


Model RV5C 12496 , 437161 . werd gemaakt bijde Gibbs Manufacturing And Research Corporation In Janesville , Wisconsin,die een dochteronderneming van Hammond was,
voor inbouw bij de volgende merken:
Bantam , Buick , Cadillac , Chevrolet , Chrysler , Crosley , De Soto , Dodge , Ford , Graham , Hudson , Hupmobile , La Salle , Lincoln , Lin. Zephyr , Mercury , Nash , Oldsmobile , Packard , Plymouth , Pontiac , Studebaker , Willys , Light Trucks , Heavy trucks etc.
In véél gevallen werd de reverb over de achterspeakers geschakeld.

 

dit was die voor de lincoln:


 

Deze voor en 1966-Buick:

 

en inbouw-handleiding:

Deze is púúr om in de sfeer te blijven:

 

een Gibbs inbouwkit:

 

 


 De Fisher "Spacexpander"

 

 

 De Lafayette LRE Solid State Auto Reverb Unit

 


De "MoPar Dodge Plymouth radio reverb unit 69 GTX Road Runner Super Bee" van Motorola

 

De zeer populaire Echo-Mate:

 

 

 en tot  slot de,in Toronto,Canada door automatic radio of canada gemaakte Reverb-A-Matic

 

 Voor we gaan luisteren, even het feit, dat veel Amerikanen in die tijd ook een platenspeler in hun dasboard of handschoenen-vak hadden, ook in combinatie met een reverb-unit.
Daar kunt u hier naar luisteren.

Hier een mooie uitleg over de Fisher Space Expander
Goed is te horen, dat,door de beperkte inbouw-ruimte ,kortere veren gebruikt moesten worden.

 

 Tot slot een Cadillac HCAT-radio uit 1962.
De licht-effect balk zag je ook in vele andere "op-gepimpte"auto's toen
Luister hier,voor púre romantiek!

Enfin, weer een voorbeeld, hoe Hammond er steeds in slaagde,
zijn patenten en uitvindingen voor de meest uiteenliggende produkten toe te passen.