Larry Young Jr.



Larry Young Jr. werd geboren als "Larry John McCoy" in Newark, New Jersey op 7 oktober 1940 uit het gezin van  Agnes McCoy en Larry Young Sr., die een professionele organist was. De repetities die in zijn huis plaatsvonden en de platen die hij speelde trok zijn zoon al op een zeer jonge leeftijd naar muziek. Larry McCoy begon als peuter met het maken van muziek op de huis-piano en al snel interesseerde zijn vader hem voor de wereld van klassieke muziek en jazz. Larry McCoy ging in 1954 naar de "Arts High School" in Newark in New Jersey. Daar was hij bas zanger in een vocale groep genaamd "The Challengers". Hij werd lid van de Operette Club en werd leider van zijn eigen jazz-combo. Op de middelbare school was Larry al  een virtuose genie en ging, hoewel hij nog zeer jong was, al naar allerlei jamsessies. "The Challengers": Dave Blocker, Lawrence McCoy, Norman Baldwin, Jennifer St. Luscious Brown en Florien "Lucky" Jenkins, zongen en speelden samen van 1954-1960. Larry McCoy begon onder de naam "Larry Young Jr.", omdat zowel hij als zijn vader, Larry Young Sr. op hij hetzelfde moment optredens in clubs verzorgden.



Tijdens die jaren werd hij gevormd door vroege invloeden van Art Tatum, Bud Powell en Monk. Na een aantal basislessen van zijn vader, studeerde Larry klassiek piano bij mevrouw Olga von Till. In de vroege adolescentie,  begon Larry's interesse in muziek af te nemen, maar toen hij veertien was opende zijn vader een nachtclub in Newark, genaamd de "Shindig" waar een orgel permanent op het podium was geïnstalleerd. Larry begon een beetje te dollen op het instrument en werd onmiddellijk betoverd door de verscheidenheid aan geluiden en muzikale mogelijkheden. Het wekte zijn fantasie en werd toen zijn primaire instrument, hoewel hij nooit helemaal de piano zou verlaten.

In het jaar 1957 werd de muziek een verzengende passie voor Larry en hij begon professioneel te werken met het Hammondorgel. In eerste instantie met de lokale R & B bands rond Newark en Elizabeth, New Jersey. Hij was volledig gepassioneerd  geworden om aan de Hammond unieke, tot voor kort nog niet gehoorde klanken en harmonieën te ontfutselen. HAMMOND noemde Larry Young als de meest getalenteerde vernieuwer van het Hammond B-3 orgel en reikte Larry een award uit. Jack McDuff noemde hem de "Coltrane van het orgel".




Op 2 augustus 1960 maakte Larry Young zijn eerste album voor "Prestige Records": "Testifying" met Joe Vacance op tenor sax, Thornel Schwartz op gitaar en Jimmy Smith op drums.

Larry ging door en nam een ​​album op met Jimmy Forrest in 1961. In 1962 vormden Larry Young en Dave Blocker een jazz-ensemble met Woody Shaw, een trompettist, die ook zijn opleiding had gedaan op "Arts High", en Bill Brooks op drums. Het Trio ging naar Parijs.



Later dat jaar maakte hij zijn vinyl debuut als leider met "Groove Street".

Hij maakte gebruik van de diensten van de top gitarist Grant Green, tekende een contract bij Blue Note en maakte fraaie albums met artiesten als Joe Henderson, Woody Shaw, Donald Byrd en Lee Morgan.

In 1965 bezocht hij Europa en speelde piano op Nathan Davis' "Happy Girl". Larry was zo gepakt door John Coltrane's muziek, dat hij met Coltrane en voorgestelde drummer Elvin Jones een  jazz album opnam met Joe Henderson, Woody Shaw en Elvin Jones: "Unity" "Unity" (Blue Note) wordt door velen beschouwd als de beste Jazz orgel opname ooit.

Toen al deze albums uitkwamen in 1965 werd Larry Young direct gezien als een krachtige muzikant om rekening mee te houden.

Tegen eind februari of begin maart ging Larrys terug naar de Verenigde Staten en herenigde zich op 31 maart weer met Grant Green en Elvin Jones voor de opname van "Green's Street of Dreams" met vibraphonist Bobby Hutcerson daar aan toegevoegd. Woody Shaw was inmiddels in juni toegetreden tot het "Horace Silver Quintet" om de frontlinie te delen met Joe Henderson.



In 1966 werd Larry erkend, door het ontvangen van de "Larry Young Talent Organ Deserving Wider Recognition DOWN BEAT jazzcritics poll 1966 award ". Een paar dagen na Larry's laatste Blue Note opnames verhuisde John McLaughlin van Londen naar New York om zich bij Larry en Tony aan sluiten. Hij speelde op Miles Davis' "In A Silent Way". Kort daarna bood Miles hem een ​​optreden aan, maar Larry wees het af omdat hij juist zo enthousiast was over Williams' nieuwe band. De band bestond uit Tony, Larry en John en werd een trio voor het leven. Het trio maakte een dubbel album (in die tijd nog bijzonder) op Polydor, welke ze opgenomen op 26-28 mei 1969.



In de zomer van 1967 speelde Larry voor korte tijd piano in Lionel Hampton's band, maar besloot toch voor zichzelf door te gaan. Spruill, die Larry toen op de piano verving, zei: "Larry speeld de piano alsof hij Chopin was. Hij was mijn mentor en een echte geniale reus ".

In 1968 nam Larry "Heaven On Earth" op, samen met: Herbert Morgan (TSax), Byard Lancaster (ASax), George Benson (gitaar), Edward Gladden (drums) en Althea Young (vocals bij "My Funny Valentine"). Op 14 mei 1969 speelde Larry een lange jamsessie met Jimi Hendrix, bassist Billy Cox en drummer Mitch Mitchell op "Hells Sessions" en "Nine to the Universe".





Op McLaughlin's Amerikaanse debuut album "Devotion" op Douglas Records speelde Larry zowel orgel en elektrische piano. Op 20 en 21 augustus, speelde hij elektrische piano op vier van de zes nummers, die op Miles Davis' "Bitches Brew" staan. Larry speelde ook op 28 november in Miles Davis' sessie "The Little Blue Frog", die op 45 toeren single werd uitgegeven.


In 1971 werd Larry Young gewaardeerd tot de #1 Top Organist in de wereld. Hammond erkende Larry Young d.m.v. Kahlid Yasin door het toekennen van de "HAMMOND Excellence  Kahlid YASIN Award  op 19-6-1972. Larry verscheen op het album "EGO" en maakte een laatste Europese tournee voor vertrek. Toen John McLaughlin en rock gitarist Carlos Santana op het hoogtepunt van hun commerciele en artistieke carrieëre hun krachten in 1972 bundelden om "Love, Devotion And Surrender" voor CBS op te nemen nemen en een tour te beginnen, was Larry Young de organist op beide evenementen. Larry nam ook nog "Love Cry want" op voor het "New Jazz" label met Nicholas, Joe Gallivan en Jimmy Molneiri.



 In 1973 maakte Larry zijn volgende album "Lawrence Of Newark" voor het kleine onafhankelijke label "Perception". Het album kwam en ging vrij snel, omdat het label snel ter ziele ging. In september 1973, nam Larry "Live in Chicago" op met Billy Cobham in het Chicago Amfitheater.

In 1975 nam Larry met het "Lenny White Sextet" (met Lenny White, Raymond Gomez, Doug Rodrigues, Onaje Allen Gumbs en Doug Ranch) het album "Venus Summer" op en tekende hij bij "Arista Records",voor wie hij twee albums maakte: "Larry Young's Fuel" en in 1976 "Spaceball", die helaas niet goed verkochten. Hij kon niet begrijpen waarom minder kundige musici met minder visie toch zo succesvol konden zijn in de commerciële markt, terwijl zijn inspanningen niet dusdanig beloond werden. Deze persoonlijke frustratie is nooit afgenomen. Hij kon de economische triomf van "mindere muziek" door "mindere kunstenaars" niet aanvaarden. Hij kende zijn waarde, zijn vooruitziende blik en zijn innovaties en dat maakte het gebrek aan erkenning voor hem des te hartelozer.



Hij bracht een groot deel van 1977 samen door met Houston Person en het leiden van zijn eigen groep met tenorsaxofoon Buddy Terry en drummer Joe Chambers. In november maakte hij een mooi duet-album met Joe onder "Chamber's" naam: "Muse", met Larry vooral op orgel en Joe op drums en piano.

Het jaar 1978 begon veel beter voor Larry. Hij werkte met hernieuwd enthousiasme aan zijn muziek en het ontwikkelen van een nieuwe groep. Larry had twee dochters, Fatimah (geboren in 1977) en Aziza (geboren in 1978) en een zoon. Larry's zoon, Larry de 3e (Tyrone) kreeg een muziek-beurs op USC en Larry Jr. sloot een tamelijk lucratieve deal met Warner Brothers. Larry opende ook een New Yorkse club met zijn nieuwe band.



Nadat Larry terugkeerde naar Californië overleed hij plotseling op de jonge leeftijd van 37 jaar vermoedelijk aan de gevolgen van een onbehandelde longontsteking. Larry Young was een wijze, vriendelijke en liefdevolle man, achter wiens imposante gestalte een diepe zachtheid en respect voor mensen die dicht bij hem waren verscholen ging. Hij was zeer veelzijdig, inventief en een baanbrekend muzikant, die ons achter liet met veel onafgemaakte muzikale zaken.


Hieronder zijn discografie:

1960

Larry Young Quartet
Joe Holiday (tenor saxophone) Larry Young (organ) Thornel Schwartz (guitar) Jimmie Smith (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, August 2, 1960
2374    Wee Dot    New Jazz NJLP 8249
2375    Exercise For Chihuahuas    -
2376    Testifying    -
2377    When I Grow Too Old To Dream    -
2378    Some Thorny Blues    -
2379    Flamingo    -
2380    Falling In Love With Love    -
* New Jazz NJLP 8249; Original Jazz Classics OJCCD 1793-2   Larry Young - Testifying
Larry Young Quartet
Larry Young (organ) Thornel Schwartz (guitar) Wendell Marshall (bass) Jimmie Smith (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, September 30, 1960
2521    African Blues    New Jazz NJLP 8264
2522    Little White Lies    -
2523    Nica's Dream    -
2524    Minor Dream    -
2525    Something New    -
2526    Young Blues    -
2527    A Midnight Angel    -
* New Jazz NJLP 8264; Original Jazz Classics OJCCD 1831-2   Larry Young - Young Blues
1962
Larry Young Quartet
Bill Leslie (tenor saxophone) Larry Young (organ) Thornel Schwartz (guitar) Jimmie Smith (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, February 27, 1962
3417    Talkin' 'Bout J.C.    Prestige PRLP 7237
3418    Here's Bill    unissued
3419    Gettin' Into It    Prestige PRLP 7237
3420    I've Found A New Baby    -
3421    Sweet Lorraine    -
3422    Groove Street    Prestige 45-216, PRLP 7237
* Prestige PRLP 7237; Original Jazz Classics OJCCD 1853-2   Larry Young - Groove Street
* Prestige 45-216   Larry Young - Groove Street, Part 1&2
1963
Larry Young Trio
Booker Ervin (tenor saxophone) Larry Young (organ) Jerry Thomas (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, February 28, 1963
3755    Absotively Posalutely    Prestige PRCD 24229-2
3756    You Don't Know What Love Is    -
3757    Autumn Leaves    -
3758    Old Folks    -
    You Don't Know What Love Is (alt. take)    -
* Prestige PRCD 24229-2   Booker Ervin/Pony Poindexter/Larry Young - Gumbo!
1964
Larry Young Quartet
Sam Rivers (tenor saxophone -1/5) Larry Young (organ) Grant Green (guitar) Elvin Jones (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, November 12, 1964
1. 1464 tk.3    Plaza De Toros    Blue Note BLP 4187
2. 1465 tk.5    Tyrone    -
3. 1466 tk.9    Backup    -
4. 1467 tk.10    Paris Eyes    -
5. tk.20    Ritha (quartet version)    Blue Note 7243 8 21734 2
6. 1468 tk.23    Ritha    Blue Note BLP 4187
* Blue Note BLP 4187, BST 84187, 7243 8 21734 2   Larry Young - Into Somethin'
1965
Larry Young Quartet
Woody Shaw (trumpet -1,2,4/6) Joe Henderson (tenor saxophone -1,2,4/6) Larry Young (organ) Elvin Jones (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, November 10, 1965
1. 1676 tk.5    If    Blue Note BLP 4221
2. 1677 tk.17    Beyond All Limits    -
3. 1678 tk.18    Monk's Dream    -
4. 1679 tk.21    The Moontrane    -
5. 1680 tk.22    Zoltan    -
6. 1681 tk.25    Softly, As In A Morning Sunrise    -
* Blue Note BLP 4221, BST 84221, CDP 7 84221 2   Larry Young - Unity
1966
Larry Young Sextet
Eddie Gale (trumpet) James Spaulding (alto saxophone, flute) Herbert Morgan (tenor saxophone) Larry Young (organ) Wilson Moorman III, Jerry Thomas (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, July 28, 1966
1776 tk.2    Pavanne    Blue Note BLP 4242
1777 tk.4    Of Love And Peace    -
1778 tk.8    Seven Steps To Heaven    -
1779 tk.10    Falaq    -
* Blue Note BLP 4242, BST 84242   Larry Young - Of Love And Peace
1967
Larry Young Septet
Hank White (flugelhorn -1/3,5) Herbert Morgan, Tyrone Washington (tenor saxophone -1/3,5) Larry Young (organ) Eddie Wright (guitar -2,6) Eddie Gladden (drums) Stacey Edwards (congas -1/3,6) Althea Young (vocals -6)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, September 18, 1967
1. 1945 tk.4    Evening    Blue Note BST 84266
2. 1946 tk.6    Majestic Soul    -
3. 1947 tk.7    Means Happiness    -
4. 1949 tk.11    Major Affair    -
5. 1948 tk.17    Tender Feelings    -
6. 1950 tk.21    Wild Is The Wind    -
* Blue Note BST 84266   Larry Young - Contrasts
1968
Larry Young Quintet
Byard Lancaster (alto saxophone, flute -1,2,4/6) Herbert Morgan (tenor saxophone -1,2,4,5) Larry Young (organ) George Benson (guitar -1,2,4/6) Eddie Gladden (drums) Althea Young (vocals -6)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, February 9, 1968
1. 2037 tk.1    Call Me    Blue Note BST 84304
2. 2038 tk.3    The Infant    -
3. 2039 tk.6    The Cradle    -
4. 2040 tk.10    Heaven On Earth    -
5. 2041 tk.11    The Hereafter    -
6. 2042 tk.12    My Funny Valentine    -
* Blue Note BST 84304   Larry Young - Heaven On Earth
1969
Larry Young Quartet
Lee Morgan (trumpet) Herbert Mogan (tenor saxophone) Larry Young (organ) Eddie Gladden (drums)
Rudy Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, NJ, February 7, 1969
553 tk.2    Visions    Blue Note LT-1038
554 tk.6    Love Drops    -
555 tk.8    Trip Merchant    -
556 tk.12    Mother Ship    -
557 tk.13    Street Scene    -
* Blue Note LT-1038   Larry Young - Mother Ship
1973 (hij is nu 33)
Larry Young Group
Charles Magee (trumpet) Dennis Mourouse (saxophone) Diedre Johnson (cello) Larry Young (organ, bongos, vocals) Cedric Lawson (electric piano) James Blood Ulmer (guitar) Juni Booth, Don Pate (bass) James Flores, Howard King, Abdul Shahid (drums) Art Gore (drums, electric piano) Stacey Edwards, Umar Abdul Muizz (congas) Abdoul Hakim (bongos) Poppy La Boy, Armen Halburian, Jumma Santos (percussion)
Blue Rock Studio, NYC, 1973
    Saudia    Perception PLP 34
    Alive    -
    Hello Your Quietness (Islands)    -
    Sunshine Fly Away    -
    Khalid Of Space, Part Two (Welcome)    -
* Perception PLP 34   Larry Young - Lawrence Of Newark
1975
Larry Young's Fuel
Larry Young (synthesizer, organ, electric piano, piano -1/6, synthesizer, organ, electric piano, piano, vocals -7) Santiago (Sandy) Torano (guitar) Fernando Saunders (bass guitar) Rob Gottfried (congas, Korean gong, Yucatan wind chimes) Linda "Tequila" Logan (vocals -1,3,6)
NYC, 1975
1.    Fuel For The Fire    Arista AL 4051
2.    I Ching (Book Of Changes)    -
3.    Turn Off The Lights    -
4.    Floating    -
5.    H + J = B (Hustle + Jam = Bread)    -
6.    People Do Be Funny    -
7.    New York Electric Street Music    -
* Arista AL 4051   Larry Young's Fuel
1976
Larry Young's Fuel
Al Lockett (tenor,soprano saxophone, flute, vocals) Julius Brockington (Clavinet, piano, synthesizer) Larry Young (synthesizer, organ, electric piano, piano) Larry Coryell, Ray Gomez, Danny Toan (guitar) Dave Eubanks (bass guitar) Jim Allington (drums, percussion) Jim Allington, Clifford Brown, Farouk, Abdoul Hakim, Barrett Young (percussion) Paula West (vocals)
Dick Charles Studio, NYC, 1976
    Moonwalk    Arista AL 4072
    Startripper    -
    Sticky Wicket    -
    Flytime    -
    Spaceball    -
    Message From Mars    -
    I'm Aware Of You    -
* Arista AL 4072   Larry Young's Fuel - Spaceball
1977
Larry Young's Fuel
Ray Carter (trumpet) Al Lockett (tenor,soprano saxophone, flute) Larry Young (synthesizer, organ, electric piano, piano, vocals) Nauj Maciel, Gene Patricella (guitar) David Eubanks (bass guitar) Jim Allington (drums) Clifford Brown, Abdoul Hakim, Barrett Young (percussion) Brian MacDonald (percussion, guitar, vocals) Debbie Ford (vocals)
Generation Sound Studios, NYC, 1977
    Space Soldier    Acanta (G) CC 29.383
    Peace Talk    -
    Love Drops    -
    Top Of The World    -
    The Magician    -
    Help Is On The Way    -