Op zondag 28 mei geeft Cor van Wageningen een bijzonder concert in de Sint-Bartholomeuskerk in Beek-Ubbergen. Op het programma, getiteld ‘The Secret of Bach’, staat deel III van Bachs Clavir-Übung. Daarvoor neemt nu eens geen plaats achter het Lindsen-orgel uit 1834, maar achter een Hammond-orgel van het type D-100.
Meer info en kaarten bestellen op: http://www.concertseriebeek.nl/43_orgel.html
Cor van Wageningen wil met het concert een eerbetoon brengen aan de Hammond Concert E, die binnenkort 80 jaar bestaat, en aan Laurens Hammond, die volgens de concertgever ‘het mooiste twintigste-eeuwse muziekinstrument creëerde’. De organist is al vele jaren gefascineerd door de klank van Hammond-orgels.
In 1973 kreeg hij de kans zelf een Concert E te bemachtigen en bespeelt het sindsdien dagelijks. Het Bach-concert vindt niet plaats op zijn Concert; dat leent zich niet voor verplaatsen naar de kerk; wel op een dertig jaar jongere Hammond D-100 die net als de Concert E bedoeld is als concertinstrument.
Al in 1934 startte de productie van “Hammonds” binnen de fabriek die was ingericht voor de productie van elektrische klokken. Alle mogelijke technische problemen die zich kunnen voordoen bij de ontwikkeling van een totaal nieuw instrument werden in één klap opgelost en sinds die tijd is “Music’s Most Glorious Voice” in principe onveranderd gebleven tot de fabriek van deze oorspronkelijk elektromechanische instrumenten in 1974 zijn deuren sloot.
Het instrument wekte groot enthousiasme, bijvoorbeeld bij Willem Mengelberg die het overal aanprees, en bij Albert Schweitzer, een van de eerste kopers. Ook in Nederlandse concertzalen en bioscopen verscheen het instrument, zoals in de Stadsgehoorzaal Leiden, of Tuschinsky Amsterdam. Dat waren niet zozeer de allereerste “pootjesmodellen” A en B, bedoeld voor huisgebruik, maar in de indrukwekkende concertgedaante van de Concert E (1937), met een klassiek pedaal en andere items die voor concertorganisten belangrijk waren. Dit unieke instrument bleek al snel zo complex en duur dat er maar weinig van werden geproduceerd.
Als jongen raakte Cor van Wageningen gefascineerd door de Hammond-sound en luisterde vele uren naar demonstraties in zijn geboorteplaats. Regelmatig werd hem in de betreffende muziekwinkel vriendelijk doch dwingend gesuggereerd “misschien nu toch maar naar huis te gaan? ….”
In 1973 kreeg hij de kans zelf de magistrale, monumentwaardige Concert E te bemachtigen en bespeelt het sindsdien dagelijks. Het Bach-concert vindt niet plaats op zijn Concert E - dat imposante instrument leent zich niet voor verplaatsen - wel op een dertig jaar jongere Hammond D-100 die net als de Concert E bedoeld is als concert instrument.
Het Bach-programma van 28 mei omvat een groot deel van deel III van Bach’s Clavir-Übung met Praeludium en Fuga in Es, koraalbewerkingen en duetten. De Hammond zal worden bijgestaan door een Leslie 122. Hammond en Leslie, een glorieuze combi die als “A Marriage In Heaven” wordt beschouwd.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.