Tekst: Frank Boerrigter; Afbeeldingen: Hammond Suzuki.
Met dank aan Harry Duismann
Artikel uit Turning Wheel 2021-1
Het Hammondorgel was in de tijd van zijn uitvinding in de jaren ’30 een toonbeeld van vernieuwing. Het concept van elektrische signalen opwekken met bewegende onderdeeltjes was an sich niet uniek (hebben we van medelid Rien Boendermaker geleerd - er waren zo ongeveer 2500 patenten…), maar de manier waarop de Hammond ontworpen en gebouwd én bekend werd gemaakt bij een groot publiek waren dat wél.
Hammond SK-Pro
Decennia lang kon het instrument, dat oorspronkelijk op de markt kwam als betaalbaarder alternatief voor een kerkorgel, worden teruggevonden in bestaande, nieuwe en vernieuwende muziekstromingen. Tijdens die reis door de tijd werden er allerlei updates en upgrades uitgevoerd. Zo zijn er van het vibratosysteem verschillende uitvoeringen, werd bij de beroemde ‘3’ series percussion toegevoegd, werden er verschillende materialen gebruikt voor de toetsen, enzovoort!
Ook de lesliebox was aan vernieuwing onderhevig. De eerdere uitvoeringen (waar nog geen 100 aan de modelnaam was toegevoegd) hadden alleen een stilstand en tremolo, en vanaf de 100-modellen was de langzaam draaiende ‘choral’ stand een feit. Er verschenen modellen met transistorversterkers in plaats van versterkers met buizen.
De Hammond had zich als op zichzelf staand instrument gevestigd in de muzikale wereld van de 20e en inmiddels 21e eeuw. Maar… anders dan bij andere grote, monumentale instrumenten als het klavecimbel, de piano en vleugel en natuurlijk het akoestisch pijporgel, kwam er midden jaren 70 wel een eind aan het tijdperk van de Hammond toonwielorgels toen de laatste exemplaren uit de fabriek in Antwerpen kwamen rollen.
De klank bleef populair en bekend, maar er kwamen geen nieuwe exemplaren meer bij.
Ik hoor een aantal van u denken: dat geeft toch niet? We leven in 2021.
Klanken van instrumenten en zelfs die van akoestieken van ruimtes kunnen worden opgemeten in zogenaamde impulsresponses en -samples, feitelijk opgeslagen opnames van klanken die worden afgespeeld bij het indrukken van toetsen. De digitale techniek staat voor niks!
Waar het moeilijker wordt om een vintage Hammond neer te zetten hetzij door rugproblemen, hetzij door de angst op schade en slijtage, bestaat er een keur aan moderne mogelijkheden om het geluid ervan aan het publiek door te geven. De digitale technieken die daaraan ten grondslag liggen worden steeds verfijnder en preciezer en er wordt voortdurend nagedacht over het ontwerpen van nog een beter, veelzijdiger en bruikbaarder gereedschap waarmee een artiest tot een publiek kan spreken.
Centraal gedeelte instrumentenpaneel met display van 320x280 pixels
En dat klopt. Dit jaar zal Hammond Suzuki de SK Pro op de markt brengen, de jongste telg in een al jaren bestaande familie van professionele instrumenten waarin zo goed mogelijk het klankenpalet van dat fantastische vertrouwde, warm vol klinkende, naar olie ruikende houten meubelstuk ligt opgeslagen. Klaar om naar elk optreden en concert te worden meegebracht om vervolgens flink te kunnen uitpakken en natuurlijk om ervoor te kunnen zorgen dat dat historische toonwielmonument een deel blijft van het heden.
Veel is er over die splinternieuwe SK Pro nog niet te melden. Hij ligt nog veilig te wachten op een eerste vertoning in daglicht, maar de Hammondclub beschikt al wel exclusief over wát informatie.
Zo is de klankopwekking afgeleid van die van de XK5 waar Dr. Lonnie Smith een brede glimlach van kreeg toen hij er op speelde.
Ook zullen er op de SK Pro een bibliotheek vol gesampelde piano’s te vinden zijn en een gemodelleerde analoge synthesizer met zes verschillende oscillator configuraties.
De geluiden van alle digitaal opgewekte, opgenomen en gemodelleerde geluiden lijken van een hogere kwaliteit te zijn dan bij voorgaande versies in de SK serie (misschien ten overvloede om te vermelden).
achterpaneel Hammond SK-Pro
Het belooft een interessante tijd te worden voor iedereen die houdt van de ontwikkelingen in de digitale wereld, maar ook voor de serieuze muzikant die net als ik enthousiast raakt van de geur van Hammondolie en het zachte gesuis van een toonwielgenerator en dat technisch wondertje uit de 20e eeuw onder geen beding meesjouwt naar ‘gigs’ en blootstelt aan botsingen, valpartijen en ander ongerief.
Mag 2021 hoopvol en verwachtingsvol beginnen!!
Hammond SK-Pro 73
Om deze fantastische introductie in deze Turning Wheel helemaal compleet te maken krijgt u op de volgende twee pagina's een totaalplaatje van beide instrumenten, zodat u het bedieningspaneel van deze twee type keyboards overzichtelijk met elkaar kan vergelijken en we besluiten met een totaaloverzicht van alle (technische) specificaties, waardoor vooral de kenner direct kan zien wat beide instrumenten aan fantastisch moois in huis hebben. U zult van deze instrumenten in de komende tijd heel veel meer gaan horen en meemaken. ◄
SPECIFICATIES HAMMOND SK-PRO / SK-PRO 73
Sound Engine [Organ Section] MTW1 (Modelled Tone Wheel I), Polyphony: 61 (Tone Wheel Organ)
[Piano/Ensemble Section] Sampling Sound Engine, Polyphony: 128
[Mono Synth Section] Analog Modeling Synthesizer, Monophonic
Keyboard 61/73 note, with velocity, semi-weighted, Square-front ("Waterfall"-style)
Organ Section [Parts] 3 (Upper, Lower, Pedal)
[Drawbars] 1 set, 9 pitches
[Voicing] Upper & Lower: 8 (A-100, 8-3, C-3, Mellow, Vx, Farf, Ace, Pipe); Pedal: 3 (Normal, Muted, Pipe)
[Percussion] Buttons: On, Volume Soft, Decay Fast, Third Harmonie Piano/Ensemble Section Component: 4, LFO: 2
Mono Synth Section[Oscillator] 6 types (Duo, Unison, Pulse, Sync, FM, Noise)
[Filter] 4 types (LP12, LP24, HP12, HP24), Resonance, Drive
[Modulator] LFO: 1, EG: 2 (Pitch & Filter, Amplitude)
Effects [Organ Section] Vibrato & Chorus, Multi Effect 1, Overdrive, Multi Effect 2, Matching Transformer, Leslie, Equalizer & Tone Control
[Piano / Ensemble Section] For each section: Multi Effect 1, Overdrive, Multi Effect 2, Equalizer
[Mono Synth Section] Multi Effect 1, Overdrive, Multi Effect 2, Equalizer
[Master] Equalizer, Reverb
Key Map [Internal Zone] Transpose, Octave, Split, Pedal To Lower, Allocate, Pedal Sustain
[External Zones] 3 Zones (assignable to each keyboard)
Controllers Pitch Bend wheel, Modulation wheel, Portamento, Leslie (Bypass, Stop, Fast)
Memory [Favorites] 10 banks x 10 numbers (Combination), 10 numbers (Page)
[Combination] Factory: 100, User: 100, Bundle: 100, Manual
[Organ Patch] Factory: 100, User: 100, Bundle: 100
[Piano / Ensemble Patch]Factory: 300, User: 400
[Mono Synth Patch] Factory: 100, User: 100, Bundle: 100
[Custom Tone Wheel] Factory: 4x3, User: 4x3
[Custom Pedal Registration] Factory: 3, User: 3
[Custom Pipe] Factory: 3, User: 3
[Custom Cabinet] Factory: 8, User: 8
Storage Internal Memory, USB Flash Drive
Display 320 x 240 pixel
Connections [MIDI] IN, OUT
[USB] To Host
[Audio] Line Out L, R, Headphones, Individual 1, 2, Rotary Out, Organ Pedal Out, Aux In (with Volume control)
[Leslie] 11 - pin, 1 and 3 channels available
[Others] Foot Switch 1: Leslie Switch, Foot Switch 2: Damper Pedal, Expression Pedal Rated
Power Consumption 22W
Dimensions SK PRO : 1004(W), 322(D), 109(H) mm / SK PRO-73 : 1170(W), 322(D), 109(H) mm
Weight SK PRO : 9,3kg / SK PRO-73 : 11kg
Accessory AC cord
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.