Hammond Model VE en VS

  
Over deze modellen is ontzettend weinig bekend. De VE serie is ontworpen door de briljante en beminnelijke hoofdtechnieker Mr. Hubert Verheyen, die werkzaam was bij HAMMOND Europe in Antwerpen: wellicht daarom de type aanduiding VE.
Hier in hoofdlijnen even de verschillen:

Ve 200 basisversie
Ve 300 meer registers
Ve 400
met ingebouwde Leslie
Ve 500
als Ve 400 en extra registers
Ve 600
als Ve 500 met solostemmen

 

 

Hieronder afbeeldingen van verschillende modellen uit de VE serie.


VE-200



VE-300



VE-400



VE-500

Specificaties VE-500 :

2 x 49 toetsen
9 voetmaten boven
Main on, Preset on
Percussion I en II, Leslie fast-slow
Voicing Upper, Sustain I en II
Solostemmen: Trumpet 8', String 8', Vox Humana 8' en manuaalkoppel
Vibrato in 3 standen plus Delay
5 registers lower: 2 x 8', 2 x 4', 1 x 2'
13 tonig pedaal: 16' en 8'
Rhythm Bass, Sustain, Accent Pedal
3 standen reverberation 
Hoofdtelefoonaansluiting, bank



Let op: dit is één van de zeldzame keren, dat op een HAMMOND aan de voorkant het typenummer staat!



 Hieronder de VE-500-1
Zie bakstuk linksonder en draaiknop links boven op het registerpaneel




En tot slot de VE-600

De VE-600 was gelijk aan de VE-500, maar had als extra een set drawbars.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De HAMMOND VS-serie


De originele éérste serie Hammond Cadette werd in Japan gebouwd door Nippon Gakki, ook bekend als YAMAHA. Dit model werd uitsluitend op de Amerikaanse, de zg. domestic markt verkocht. Judd Taylor heeft deze modellen in de USA markt geintroduceerd onder de strikte afspraak dat er niet gesproken zou worden over de productie van dat model in Japan.

Hij stuurde de tekst van de presentatie naar zijn chefs en stelde voor om de "Japanese sandman" als openings tune tijdens de demonstratie te spelen. 
Het verhaal doet overigens de ronde dat wanneer Yamaha dealers de productie in Hamamatsu bezochten, dat ze quasi terloops langs de cartons geleid werden waarin de Hammond Cadettes verpakt waren. Op deze cartons stond de Hammond naam en er werd wel gemeld "dat Yamaha nu ook Hammond orgels bouwde" hetgeen alhoewel feitelijk, natuurlijk verderop in Chicago niet helemaal goed werd ontvangen. 

Hammond Chicago heeft zich daarop beraden en ging op zoek naar een Japans bedrijf waarover ze méér de controle konden hebben. Ze waren toen al op de hoogte van het bedrijf Sakata (later Sakata Shokai) die het Ace Tone GT portable orgel bouwden,
( en later ook de Hammond/Sakata DMP-48 Ritme Machine: )

 

 


ontworpen door en in opdracht gebouwd voor Mr. Kakehashi (de oprichter en eigenaar van het huidige Roland)    

Vervolgens verkreeg Sakata/Ace Tone de opdracht om voor Hammond Chicago de Cadette te gaan produceren. De Cadette was een simpel model met voor boven drie 16- voet registers, twee 8- voet registers voor onder alswel vibrato en een balans regelaar.

Dit model is overigens ook door Hammond UK naar Engeland gehaald en het verkocht daar zeer goed voor slechts 299,- GB Ponden, hetgeen ook in die dagen als zeer gunstig geprijsd beschouwd werd. Er is destijds in Engeland in dagbladen paginagroot geadverteerd en het succes bleef dan ook niet uit. 
Het meubel was heel basaal, net als vroege Yamaha's uitgevoerd in wat toen rijstpapier finish (!) genoemd werd.
Later werd de Cadette de VS 100 genoemd en werden meerdere modellen binnen de VS serie uitgebracht (VS 200 en VS 300 met meer features) 

Vervolgens heeft Hammond UK deze modellen in kitvorm (OEM) geimporteerd waarvoor ze lokaal een fatsoenlijk houten meubel met deksel lieten bouwen. Er werd ook pedaal- sustain bijgevoegd, en dit model is buitengewoon goed verkocht geworden in Engeland.
Er was ook een zg. F serie, waarin een originele inbouw Leslie unit was gemonteerd en ook die zijn in Engeland geassembleerd.

Mr. Kakehashi had gehoopt, dat de samenwerking tussen hemzelf én Hammond Chicago zou betekenen dat hij ook zélf orgels mocht gaan ontwerpen. Chicago wilde echter zelf blijven ontwerpen in de USA en Japan uitsluitend gebruiken voor productie.

In die tijd heeft Keith Beckingham Mr. Kakehashi in zijn huis bezocht in Japan, hetgeen als een zeer grote eer moet worden beschouwd. (Bij Japanners kom je niet snel in hun prive woning: relaties en vrienden ontmoet je in soort een barretje, de zg aka-chochin, hetgeen rode lampionnetjes betekent, omdat die gelegenheden aan deze uitingsvorm bekend zijn) 
Daar heeft Mr. Kakehashi toen een indrukwekkend drawbar orgel aan Beckingham voorgesteld dat hij voor Hammond Chicago had ontworpen. Maar die wilden van niets weten. Het was daarom niet vreemd dat Mr. Kakehashi ontslag aanvroeg bij Sakata/Ace Tone en vervolgens zijn eigen bedrijf ging opzetten onder de naam Roland.

Naar de mening van Keith Beckingham en vele anderen met hem zou de toekomst dan wel het verleden van Hammond zoals we dat nu kunnen beschouwen er heel wat anders hebben uitgezien indien de expertise van Mr. Kakehashi was onderkend.
Het drawbar orgel dat Keith Beckingham in zijn huis heeft bespeeld in die dagen (met goede strings en een goede piano) zou een revolutie hebben betekend en Hammond een jarenlange voorsprong op alle anderen hebben gegeven.

Mr. Miyatake kwam in beeld toen Sakata en Hammond Chicago : Nihon Hammond hebben opgericht in een soort joint venture.
Deze Miyatake was een buitengewone persoonlijkheid die als één van de weinige bij mij (AvdB) bekende Oosterlingen de brug tussen het westen en het oosten op elegante wijze wist te overbruggen.

Echter de Research en Development (de ontwikkelafdeling) van Hammond Chicago was alleen geinteresseerd om zélf te ontwikkelen in Amerika en ze hadden in het geheel geen oog voor, dan wel geen boodschap, wat er ondertussen in Europa en Japan aan de gang was.

En toen was het eigenlijk al te laat om het tij nog te keren. 

De Cadette serie werd tussen 1973 en 1975 in Japan gebouwd door NIHON HAMMOND,
een joint venture van ACE TONE Japan en de Hammond Organ Company USA
(Aanvankelijk werd ook een eerste serie bij YAMAHA geproduceerd)
De VS modellen waren bedoeld als gunstig geprijsde instapmodellen met 2 x 44 toetsen.
De VS had aanvankelijk alleen de naam"Cadette" en was volledig elektronisch.

***********************************************************



De VS 100

Hieronder het gigantische stemmen-aanbod !

 

 

 Hier het rechter onderbakstuk met o.a. een
( door Yamaha altijd gebruikte) Manual Balance
hetgeen bij de "normale" Hammonds ongebruikelijk was.

Bij dit model zie je nog de oorspronkelijke ritmebox,
met het totaal  "foute/verkeerde " Hammond logo
op de aan-uitknop van het ritme werd ook
"Start"
gebruikt i.p.v. "Silent-Sound"



Hieronder een wel héél  "glibberige" Yamaha-versie;
je ziet, dat nu lower, en vibrato omgeruild zijn van plek,
één ritme minder, maar kreeg een synchro-start-functie.

 

 

 

 

 

****************************************************


 

  Wellicht was hij in sommige landen bekend als VS-150


**************************************************************

 

Hier een latere versie VS-100,
maar nu met een ritmebox upgrade,
welke duidelijk uit de keuken van Kakehashi kwam.

 

 

 

 

 

 



Deze latere versie heeft een extra draaiknop op het rechter onder bakstuk.

 

 

 

 

 

 

 

 


************************************************************

De VS-200 kreeg een verbeterde ingebouwde RHYTHM-unit





De VS-300 had tevens Vibrato en Reverb,
 manuaal-balans en ook wat automatische ritmes

VS-300

EN TOT SLOT DE VS-450
met zijn cassetterecorder, wat meer registers en klep :

 

 

Of de twéé hoofdtelefoonaansl. standaard waren is nog niet zeker;