Hammond koos voor dit concept omdat na onderzoek bleek, dat toch veel kerken in Amerika - en dat zijn er nog steeds tienduizenden - de gesloten kast van de C-3 (dat was tenslotte toch ook het Church model) verkozen boven het open B-3 meubel. De gebruikte techniek is exact hetzelfde als in de New-B-3. Het is dus puur een meubel design.vIn Europa wordt deze uitvoering amper verkocht.
Eerst weer even wat folders:
Eigenlijk is op het eerste gezicht het verschil, dat rechtsonder het toetsenbord een uittrekbare control-lade geplaatst is
en daarnaast ontbreken de zg. Quadrafoils. Dit zijn de klavertjesvier-achtige sierrandjes, welke je hieronder bij de oorspronkelijke Original C-3 kunt zien.
En hieronder de superstrakke New C-3 / C3 MK-2.
Hieronder zien we hoe een New-C-3 MK II afgeleverd wordt bij een kerk in Amerika.
En hier de trotse organist.
Hier even wat Spec's:
Keyboard 61-note Keyboard x 2 and a 25-note pedal keyboard
Preset Key 12 keys, Mechanical Latch
Preset Memory
Internal memory, CF card
Keying Method Direct Analog Keying
Polyphony Full Polyphony (Upper & Lower)/8 notes Polyphony (Pedal)
Generator for Upper & Lower Manual Key
96 digital tone-wheels (B type1, B type2, Mellow)
Level is adjustable wheel by wheel for 96 tone wheels
Generator for Pedal
VASE III Generator (Muted, Normal, Synth 1, Synth 2)
Normal timbre is adjustable by drawbar’s composite system
Swell Drawbars 9 pitches, 2 sets
Great Drawbars 9 pitches, 2 sets
Pedal Drawbars 2 pitches
Vibrato / Chorus V1, V2, V3, C1, C2, C3, (programmable) Swell On, Great On.
Onboard Digital Leslie: Advanced 2 rotor digital Leslie
Leslie Switch Slow, Stop, Fast
Percussion ON/OFF, Second / Third Harmonic, Slow/Fast Decay, Normal/Soft Volume
Preamp Vacuum tube x 2 (12AU7: Overdrive, 12AX7: Preamp)
Control: Expression Pedal w/Foot Switch
Motor Control (Up/Down Switch
Pedal Sustain, Manual Bass, Normal/Soft Volume
Digital Reverb Spring and 10 more models, Leslie On Reverb, Reverb Volume
Volume Overdrive, Reverb, Master Volume
EQ Bass, Treble, Mid-Range (adjustable center frequency) B-3 type "tone" control
Display LCD 20 Character x 2 Lines (orange back Light)
External Slot CF (Compact Flash) Card
Head Phone, Line in L/R, Line out L/R, Pedal out Effect Send/Return
Input/Output
11-pin Leslie Socket x 2 (Main, Echo)
MIDI OUT, MIDI PEDAL IN
Leslie Switch, Main/Echo Switch
Weight (including Pedal & Bench)
Console 293 lbs
Dimensions (Opened)
48 3/4" (W) x 29" (D) x 38 3/8" (H)
Locking Keyboard Cover Included
Cabinet Finish Red Walnut
Optional Main/Echo Switch<
Hier schematisch de verschillen tussen "Old" en "New"
|
New C-3 |
Original C-3 |
|||
Keyboard |
61-61-25 |
61-61-25 |
|||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Preset Key |
12 keys |
12 keys |
|||
Swell Drawbars |
9 piches 2 sets |
9 piches 2 sets |
|||
Great Drawbars |
9 piches 2 sets |
9 piches 2 sets |
|||
Pedal Drawbars |
2 piches |
2 piches |
|||
Preset Memory |
Compact Flash card |
Change by Preset Panel |
|||
Key Method |
Direct Analog Keying |
Direct Analog Keying |
|||
Contact |
10-Mechanical contacts |
9-Mechanical contacts |
|||
Polyphony |
Full Polyphony |
Full Polyphony |
|||
Generator (Manual) |
96-Digital Tone Wheels |
91-Tone Wheels |
|||
Gen. Waveform |
Changeable by CFcard |
Fixed |
|||
Generator (Pedal) |
VASE II |
Tone Wheels |
|||
Vibrato/Chorus |
V1, V2, V3, C1, C2, C3 |
V1, V2, V3, C1, C2, C3 |
|||
Leslie |
SLOW, STOP, FAST |
SLOW, FAST |
|||
Control |
OVERDRIVE, MASTER |
EXP. PEDAL |
|||
Tone Control |
BASS, TREBLE |
TONE |
|||
Terminal |
LINE IN, LINE OUT |
PHONO INPUT |
|||
Memory Slot |
COMPACT FLASH CARD (ATTACHED) |
- |
|||
Display |
20x2 digits LCD |
- |
|||
Weight Including |
318 lbs. (143 kgs) |
450 lbs. (202 kgs) |
|||
Dimension |
same as original C3 |
124(w)x74(D)x98(H)cm |
|||
Option |
MAIN/ECHO SWITCH |
- |
Door het vele handwerk en de gebruikte techniek heeft de C3 MK-2 wel een pittig prijskaartje meegekregen: € 21.005,07. Dan krijg je de Leslie-schakelaar er officieel nog niet eens bij, maar daar zal best over te onderhandelen zijn geweest.
Hier is een net geleverde new-C-3 in Stokholm te zien.
Hier wordt hij in de Jon Lord-stijl bespeeld met veel distortion.
Ook hier is te horen hoe enorm autenthiek zijn klank is.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.