Januari 2013 Winter Namm Show in Anaheim, California USA: Hammond gaat een nieuwe markt opzoeken. Zoals bekend, werden en worden vele Leslies gretig door gitaristen gebruikt. Evenals in voorbije jaren worden er zelfs speciaal voor deze groep exemplaren gebouwd en geleverd, o.a. de bekende modellen G-27 en G-37. Deze Leslies zijn echter om redenen van financiën en transport mogelijkheden, liever gezegd de transport beperkingen, niet voor elke gitarist weggelegd. Daarom gebruiken gitaristen al sinds geruime tijd het zgn. effectpedaal of een combinatie van meerdere tegelijk. Hieronder een woeste opstelling van een wel heel vooruitstrevende gitarist.
Hammond was in noviteiten niet altijd haantje de voorste, maar e.e.a. werd flink ingelopen met de komst van de New-B3. Ook de virtuele Leslie-simulatoren, met deze techniek gemaakt, bleken van hoog niveau.
Met deze technologie in huis, gecombineerd met Hammond's nieuwe marktstrategie, heeft dit geleid tot een voor Hammond nieuw, maar wellicht succesvol produkt: het Hammond Leslie-Pedal, ontworpen en gefabriceerd in de U.S.A.
De marktprijs bij de introductie in de USA is $ 399, -.
In dit kastje zitten die virtuele Leslie-modellen, welke bij gitaristen en organisten de meeste indruk hebben gemaakt: De Leslie 122, de 147, Model 18 en het Hammond PR-40 tooncabinet.
Deze bovengenoemde modellen kies je met de ouderwets aanvoelende draai/klik schakelaar in het midden. Rechts daarvan de onafhankelijke volumeregelingen van de boven- en onderrotor. Met de linker drie potmeters regelen we de mate van buizenvervorming (overdrive), Rise en Fall (waarmee de mate van versnelling en vertraging van de rotors wordt bedoeld) en Distance (denkbeeldige microfoons bij de virtuele Leslie).
Met de stevige metalen Bypass-schakelaar zet je het pedaal aan/uit, met Brake zet je de rotors stil en tot slot met de schakelaar rechtsonder kies je tussen Slow en Fast.
Doordat dit effect pedaal tevens beschikt over Stereo-aansluitingen, zou hij voor veel toetsenisten ook een welkome uitbreiding van het instrumentarium kunnen zijn.
Hier nog Hammond's eigen verhaal:
Tijdens de Winter Nasmm 2013 slaat Hammond tevens een nieuwe weg in met dit nieuwe logo in hun "New Retro Look".
Hier een demo van de effect -unit (dank aan Kraft-Music).
Derived from the state-of-the art Digital Leslie onboard the new Hammond Sk series stage keyboards and the flagship B-3mkII Organ, the Leslie Pedal evokes vintage 122 and 147 Leslies, and the Model 18, basis of the classic Vibratone Guitar cabinet made famous by Stevie Ray Vaughn and others. The fourth model replicates the distinctive PR-40 stationary speaker cabinet, which was standard issue with Hammond Organs in the 50′s and 60′s, and a “secret weapon” for many vintage studio guitar recordings.
Rotary controls allow adjustment of virtual mic placement, ramp up and down speeds, overdrive, horn and bass balance, EQ and overall volume. Three footswitches provide true bypass, speed and brake control, stereo in/out. A gain switch allows the Leslie Pedal to be used in a guitar effects chain, or direct inject into a sound reinforcement system/keyboard amp.
Controls: Distance, Rise & Fall, Overdrive, Cabinet Selector, Mix,
Level, Bypass, Brake, Slow/Fast, Gain
Cabinet Selector: Models 122A, 147A, 18V, PR-40
Connections: Input, Power 9VDC, CU-1 Input, Left/Right Outputs
Signal Processing: 32-bit 150 MIPs DSP
Analog/Digital Conversion: 24-bit 115dB
Digital/Analog Conversion: 24-bit 115dB
Input Sensitivity: 0dBV (low gain) and -6dBV (high gain) Input Impudence
Tot slot een switch-pedaaltje, dat eind 2013 op de markt kwam voor $ 39,-.
Bij een aantal handelaren worden ze samengevoegd als pakket voor $ 399,-.
Tot slot nog de handleiding in het Engels.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.