De 8200 serie werd leverbaar in 1975 en er waren een zestal versies:
1) 8212
2) 8212M (Note-a-chord)
3) 8222
4) 8222M (Note-a-chord)
5) 8214
6) 8214M (Note-a-chord)
2 x 44-Key Manuals
13 tonig Pedaal met Sustain
I.C. Generator
Delay Vibrato & Reverb
Poly-Synthesis Percussion
Note-a-chord (M)
Auto-Vari 64 Rhythm
Auto Accompaniment
5 Presets
Leslie
Arpeggiator
Music Rack Light
Er zijn weer een paar nieuwe ontwikkelingen. Het Auto-vari 64 ritme met daaraan gekoppeld automatische begeleiding. Dit was in die tijd weliswaar nog geen arranger begeleiding, maar een wisselbas met gechopte accoorden zoals dat destijds zo mooi genoemd werd.
De arpeggiator-strip tussen de klavieren was van een nieuwe uitvoering, niet langer met de bekende rolletjes, maar een strip waarlangs je een vinger of de duim van je rechterhand kon bewegen. De strip zat hier op de goede plek namelijk tussen de klavieren en niet zoals bij de X 77 foutief voor het onderklavier. Je hield met je linkerhand als gebruikelijk een akkoord vast en je veegde met je rechterhand over de arpeggiator strip. Je kreeg dan het geluid van de op dat moment gekozen bovenklavier registratie, maar de tonen werden bepaald door de ingedrukte toetsen van het onderklavier. Zo verkreeg men over het volledige klavierbereik een vloeiend arpeggio/harpeffect. Het was wel aan te bevelen om een passende registratie te kiezen, zoals een 4' drawbar met ietsje 2' en dan lange sustain.
Ook nieuw was de muzieklessenaar verlichting.
Een van de belangrijkste punten was, dat de percussion stemmen niet meer leden onder het monofone effect, dan wel het repeat effect. Elke toets kon ingedrukt worden en dan werden de eerdere tonen niet weer herhaald. Dat was de muzikale en betere oplossing en muzikaal gezien hoort het ook zo.
De Amerikaanse folder van de Aurora.
Zoals in de folder te lezen is, is de percussion groep weer een stukje uitgebreider:
2nd, 3rd, 5th, Glockenspiel, Vibrafoon, Marimba en Piano solo. De laatst genoemde schakelaar was heel handig, want zodra dat register was gekozen werden alle andere klanken uitgeschakeld. Vervolgens had je nog de beschikking over Pizzicato1, Pizzicato 2, Banjo, Harpsichord en Piano. Deze stemmen veranderden d.m.v. de Second Voice knop in: Hobo, Sax, Jachthoorn en de klassieke Diapason (Prestant) een klassieke orgel stem.
Hieronder een 8222 uit de eerste serie, nog met kunststof bakstukken. Later werden houten bakstukken toegepast.
Hieronder de versie met houten bakstukken:
Hier is duidelijk de arpeggiator strip tussen de klavieren te zien:
En hieronder de 8214 M (zie Note-A-Chord-bakstuk linksonder):
Prachtige afwerking
Het interieur van een 8200 serie orgel, de voorzijde met het ritme paneel omhoog geklapt.
Tot slot nogmaals de "gewone" Aurora 8214 (zonder M).
Waarvan er hieronder een met, waarschijnlijk voor de Engelse markt, een aangepaste Lesie:
De 8200 serie had naast de 9-pins Leslie-plug een tulp/cinch input (bijv. voor een cassetterecorder ingang) voor naar de versterker:
Het Hammond logo was wel een beetje sobertjes
De Aurora 8222 kan eigenlijk beschouwd worden als spinet uitvoering van de Grandee 11000 serie.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.