De imposante Hammond X-77

 

Model X-77 toonwiel.
Veelzijdig instrument gebaseerd op de H-serie met een speciaal ontwikkelde Leslie met space generator.

X-77 : Jun 1968-1970
X-77 GT : April 1970-1975
X-77 R : Oct 1970-1975
X-77 S : Oct 1970-1975 (betrof X-77 in X-66 meubel)

 

 

 

De Hammond X77 / X77GT is werkelijk een van de grote "mastodonten" uit de orgelwereld. Zowel qua afmeting, gebruikte techniek, als in beschikbare mogelijkheden is het werkelijk een indrukwekkende ontwerp prestatie te noemen.
Het eerste exemplaar kwam in de verkoop in juni 1968 en kostte  $ 4605,- wat destijds een waar vermogen was.

 

 

 

Specificaties

2 x 61 toetsen
25 tonig radiaal, afneembaar pedaal
2 x 11 drawbars voor boven
2 x 10 voor onder 
4 x voor het pedaal (2 x 16' en 2 x 8')
Zelfstartende 96 frequentie toonwielgenerator
49-tonige arpeggiator onder de klavieren. (Dit is een ontwerpfout, want een arpeggiator moet altijd tussen de klavieren geplaatst zijn.)
In het begin waren er nog wel wat kinderziektes, doch die werden onder model X77GT weggewerkt.
Stereo reverb, Attack percussie, Harp sustain, variabele repeat
Cymbal en brush-effecten, verlichte lessenaar
Alle Animatie/Leslie effecten kwamen uit het X-77L / X-77P kabinet.
Uitgebreide reverb unit (in het baspedaal ingebouwd)
2 string-bass registers
"Second voice" veranderde de percussion stemmen in legato registers
Het orgel woog een lieve 194 kg.

Deze korte beschrijving van een van de mooiste concertorgels ter wereld, welke zijn tijd echt ver vooruit was, doet het instrument eigenlijk te kort. Een X-77 moet je ervaren.. 

De X-77 (later X-77 GT) zoals voor op de folder.

Achterkant bovenzijde opengeklapt

In de pedaalbak werd zowel de Sustain als de Reverb unit ingebouwd. Knap, hoe ze het voor elkaar kregen, dat je geen gebonk van de pedalen doorkreeg.

X-77 GT

Boven: de speciaal ontworpen X-77L ( later X-77P).

Het toonkabinet van de achter/binnen-zijde.

Tot slot foto's van de X-77 S. Deze werd gebouwd van okt. 1970 tot 1975. Dit model betrof een X-77 in X-66 meubel. Dit exemplaar werd in Hamburg-Duitsland gebouwd.

 



Even een lekker stukje theater op de X-77.

En een stukje "lazy jazz".