Het was 11 juli 2013 op de Summer-NAMM show in het Amerikaanse Nashville.



Hammond kwam uit met de XK-1c, een nieuw en vederlicht één-klaviers model. De C staat voor compact.

 
Een beetje verwarrend wellicht, want hij heet "XK", terwijl Hammond het instrument de uiterlijke kenmerken van de SK-serie meegeeft.
De officiele lancering zou zijn op 28 sept. 2013 om 15.00 uur in de kleine zaal van het Shinagawa-ku in Tokyo en zou bespeeld worden door Emerson Kitamura.
Hij kreeg al snel van Hammond de bijnaam "Rock Baby".

 



Direct volgt de introductie en de specs, maar om even een belangrijk verschil aan te halen: ook al heeft hij de looks van de SK1, er zijn geen andere sounds, dan orgel aan boord, zoals Fender Rhodes, Akkordeon, Strings, noch Blazers, etc. Het is dus veel meer een Hammond voor de purist. Om die reden kreeg hij dus het type XK-1c toebedeeld.

We gaan hem eeens nader bekijken.

Uitgangspunt voor Hammond was bij dit model zoveel mogelijk: "Een majestueuze B3 verpakken in een 8-kilo wegend klavier, voor de prijs van € 1,399,-". Net als de SK-serie gebruikt dit toetsenbord dezelfde toonopwekking als de fameuze en zeer kostbare B3-mkII: de "VASE III digitale toonwiel-generator", aangevuld met dezelfde effecten als Chorus/Vibrato, Touch Response-percussion en de bekende fraaie Digitale Leslie.

Er kan heerlijk veel getweaked worden, zelfs het nabootsen van zg. "Hot Rod" modificaties, die soms op oude B-3 's losgelaten worden. Er zijn weer 64 preset en 64 user-registraties voorzien.
Ook de Farfisa, het Vox- (het Doors orgeltje) en een goed kerkorgel met 28 registers zijn aanwezig. Ál deze orgels-types zijn via de drawbarset eenvoudig te registreren.



Eerst de fabrieks-specs:

SOUND GENERATOR:

Organ section: 2 - VASE III as Digital Tone-wheels and Transistor Organ and Pipe Organ

KEYBOARDS
61 polyphony (for manual, except Pipe Organ)
8 polyphony (for pedal, except Pipe Organ)
63 polyphony (maximum, on Pipe Organ)

C1 to C6:  61-key

HARMONIC DRAWBARS
9 Pitches, assignable for Upper, Pedal, Lower
Voicing: Manuals: 6 choices (B-Type 1, B-Type 2, Mellow, Vx, Farf, Pipe)

Variable key-click
Pedal: 4 choices (Normal, Muted, Synth1, Synth2)
5 choices key-click


TOUCH RESPONSE PERCUSSION
Percussion On, Third and Second Harmonic, Fast Decay, Volume Soft Touch, Velocity, Decay (Fast, Slow), Level (Normal, Soft)

EFFECTS
Vibrato and Chorus Digital Scanner. Buttons: 1, 2, Chorus, Upper On, Lower On
Overdrive: Digital, 4 programs
Control: Amount
Multi Effects: 8 programs
Equalizer: Bass, Mid, Treble, Tone
Internal Leslie: Advanced Digital, 2 Rotors;
Buttons: Bypass, Stop, Fast
Reverb: Digital, 11 programs
Control: On, Depth; Leslie On Reverb
Master Equalizer: Bass, Mid, Treble

KEYMAP
Buttons: Manual Bass, Split
Adjustable: Coupler Highest note, Split Point, Octave Up, Octave Down, Lower, Transpose

PATCHES
Capacity: 64 User Patches, 64 Preset Patches,
Manual Favorites: 8 buttons
Patch Load options: Drawbar Registration, Drawbar Parameters, Internal Zone, External Zone, Effects, Reverb


CONTROLLERS
Volume: Master Volume
Switch: Power On/Off
Storage: USB Flash Drive
Display: 20 Characters, 2 Lines, Control Buttons and Value knob
Midi Templates: 8 Templates
External zones: 3 Zones, assignable any keyboards

CONNECTIONS
MIDI connections: In, Out (Géén Through!)
Audio: Line Out L, R, Headphones
Leslie: 8 pin, 1 and 3 channels available
Other: Foot Switch, Exp. Pedal, DC IN (12V)
Power: AC Adaptor AD3-1250
Optional accessories: CU-1 Switch, FS-9H, EXP-20, EXP-50, XPK-100, XPK-200, XPK-200L, SK 25-note Pedal Board, SK GB Gig Bag
Dimensions: 37.7”(W), 12”(D), 3.97”(H), 16.5 lbs

Maar er is meer.

Ten eerste is er een nieuwe MIX-parameter voor de Chorus/Vibrato. Deze mixt de verschillen tussen het "droge" signaal en het toegevoegde effect. Hiernaar werd door veel organisten al langer gevraagd. De functie stelt je in staat, wat extra LEEFTIJD toe te voegen aan de virtuele chorus/vibrato-line, zoals ook bijv. aan de weerstanden van een  toonwielorgel die naar loop van tijd slechter worden; wat hoorbaar/ waarneembaar is. Zelfs dít is nu regelbaar! De "range" van deze parameter loopt van  -64 (droog) op  tot +64 (wet).

Een ander verschil is de "COLOR"- parameter in het Leslie-simulatie menu.
Deze voegt nu enkele kast-resonanties toe aan de Leslie Simulator. Je ziet hoe minitueus Hammond voor dit model aan de slag is gegaan.

Hammond voegde verder meer subtiele details toe om het een en ander nog authentieker te laten klinken: de drawbars geven een (zeer ondergeschikt) klikjes/ratel-effect door naar de versterker als ze in- en uitgeschoven worden. Het zal niet meteen opvallen, maar onze oude modellen hadden dit nu eenmaal ook. Hetzelfde hoor je nu ook als je, terwijl een noot of akkoord gespeeld wordt, je de chorus/vibrato knoppen indrukt.
Let wel, een oude B3 had dit ook en is daar ook amper hoorbaar, maar wel aanwezig. Zeker niet storend, maar wel heel karakteristiek.

Ook in de presets gaat Hammond wederom een stap verder.
Een van de meest authentieke is die van een 1940's HAMMOND BV door een LESLIE 31H -Tallboy!

Hier de volledige preset/patch list:
(NB. er is genoeg ruimte voor al je zelfgemaakte presets).

Zoals bekend kunnen alle (virtuele) toonwielen onafhankelijk gemodificeerd worden, zoals bij de oude toonwielbakken en ook bijv. de Fender Rhodes veel gedaan werd. Er komen nu al geruchten uit de organisten wereld, dat er al mensen zijn (o.a. de bekende Jim  Alfredson), die hun eigen C-2 toonwieltje voor toonwieltje hebben gekopieerd op hun XK-1c!

De bediening is redelijk intuitief, al moet je soms in het menu wel redelijk veel door-enteren of terug-exitten.

Al met al een top-prestatie, om in zo'n compact instrument een complete immitatie B3 te vangen.

Hier nog een goede uitleg en lekkere demo.

 

En hier de in het Engels vertaalde test van het beroemde blad Tastenwelt.

 

 


Net als vroeger het model M3 de bijnaam "Baby-B" had, kreeg de XK1-c de bijnaam "Rock-Baby".

 Kijk hier naar de verschillen tussen de SK-1 en de XK-1.