Hammond XK-5

Het is 7 april 2016 op de Frankfurter Musikmesse.


Na een tijd van stilte kwam Hammond Suzuki met een nieuw top-product: de Hammond XK-5. Gezien de mogelijkheden, gerelateerd aan het typenummer binnen de XK-serie, werd teruggekeken naar de positie van de voormalige XB-5, binnen de XB-serie;De XK-5-Evolution  werd toen nog de "Flexi-B" genoemd.


De XK-5 is totaal vanaf de grond opnieuw ontworpen en heeft meer dan 50 vernieuwingen in vergelijking met de XK-3 en ook vele vernieuwingen t.o.v. de New B-3.

Een belangrijk aspect is meegenomen tijdens de ontwikkeling van de totaal nieuwe toongenerator. Er zijn een aantal onderlinge verschillen tussen bijv. de toonwiel-Hammond A, B en C modellen, welke te maken hebben met zowel het toepassen van bijv. verschillende Percussie opwekkings systemen, als in verschillende bouwprocessen, wisselende leveranciers van onderdelen en zelfs tussen verschillende arbeiders binnen de Hammond organisatie. Deze hadden elk hun eigen manier van construeren van bijv. de bedrading . De één gebruikte langere, ietwat doorbuigende kabels, terwijl een ander de kabels juist kort afknipte, waardoor een weerstandsverschil ontstond, waarop de versterker dan ook weer anders op reageerde. Zo kon ook de klank sterk beïnvloed worden door het tunen van de toonwielbak, het afstellen van de afstand tot de toonwielen van de pickup-spoeltjes. Vaak werd voor Europa bewust een iets grotere afstand toegepast om de klank wat schoner en softer te krijgen.

Met de nieuwe "Transformer-Modeling" in de XK-5 kun je voor de virtuele aanpassingstransformator de verzadiging en hysterese instellen. Dit gaat Hammond ineens een flinke voorsprong geven op bestaande Hammond klonen. Voor deze innovaties gaat een enorme credit naar Masato Tomie (hieronder samen met Barrie Freeman van Hammond UK).

Op de Messe had Hammond een originele toonwiel B-3 met Leslie 122 met de rug tegen een, wat toen nog zou heten: "Flexi-B" met een Leslie 3300W staan, zodat iedereen kon beluisteren of er verschillen te horen zijn. Dit getuigd van goede moed en een groot geloof in hun nieuwe produkt.

Zoals hierboven op de foto wellicht al herkend, werden er ook demo's met uitleg verzorgd door ons clublid Edwin Heutink, waarvan hier een video te zien is. Ook legde Hammond legende Dr. Lonnie Smith op de Namm een paar fraaie accoorden neer.

Vanaf nu gebruikt Hammond ook de term "Te New Origional".

Rechtsonder is de fraai-gloeiende buizen-voorversterker te zien:

Na jaren succes gehad te hebben met de VASE III virtuele toonwiel-technologie laat Hammond zien, dat ze nog lang niet uit ontwikkeld zijn. Er is dus een nieuwe engine ontworpen onder de naam:  MTW-1, hetgeen staat voor Modelled Tone Wheel 1.

De nieuwe XK-5 beschikt tevens over: een totaal nieuw, in eigen huis ontworpen, klavier van vijf octaven met een angstwekkende gelijkheid qua toets-druk met de "good old B-3" en het nieuw ontworpen "Virtual Contact Keyboard systeem", welke de negen kontakten per toets van de vroegere toonwielorgels simuleert, zodat bij langzaam indrukken van de toets de voetmaten van de drawbars zich één voor één hoorbaar opstapelen. Hier fraai en professioneel uitgelegd door demonstrateur Jim Alfredson op de Summer Namm 2016. Hiervoor is ook patent aangevraagd en het is tevens een stuk betaalbaarder en beter toepasbaar dan het 10-kontakten systeem (één is voor MIDI) dat in de New B-3 zit. Deze laatste had nu eenmaal flink wat extra ruimte binnen de kast nodig.Ook het digitale Leslie-effect is totaal nieuw, zowel gehoormatig, als qua instelmogenlijkheden.

Verder is er dus de nieuwe "Tranformer Modeling" functie. Verder is aan boord het bekende geïnverteerde presets-octaaf (links), waarvan er meerdere sets intern en op usb stick kunnen worden opgeslagen, een echte buizenvoorversterker, MIDI in/out/thr, vier sets drawbars voor als het onderklavier XKL-5 geplaatst is (hieronder).


Doordat je bij de XK-5 de zijpanelen kunt verwijderen, krijg je een fraai ogend geheel, als hij wordt samengevoegd met de XLK-5:

De zgn. H-bus is de aansluiting aan de onderkant, waarbij de verbinding gelegd kan worden met het onderklavier en pedalboard:

 

De Cu-1 ingang is voor de losverkrijgbare Leslie slow/stop/snel schakelaar:

 



Zo gaat hij er dan uitzien:

Bij de HLK-5 hieronder zie je, dat de zijkanten niet verwijderd hoeven te worden; de XK-5 laat je er compleet vanaf boven inzakken. Hij krijgt dan meteen een hoofdtelefoonaansluiting linksvoor.




Hij wordt ook als compleet orgel geleverd onder de naam A-3 Heritage.


De zijkant :


Het "platte" onderklavier van de XK-3 zou in principe ook gebruikt kunnen worden onder de XK-5:

 

Dan nog het onderstel, de ST-XLK5W:

 

 

 

 

De bank gaat heten: BCHK5W, maar dat is waarschijnlijk om het simpel te houden. Deze is demontabel gemaakt, waarbij de poten in het opberggedeelte passen.

Jammer zijn de lelijke schuine hoek-plaatjes aan de onderkant (op de Messe leken ze al zwart gemaakt) en het lampje aan de voorkant.

 

 

Hammond gebruikt de type-aanduiding "A" omdat het verwijst naar het oorspronkelijke model-A, welke iets kleinere afmetingen had, als de latere B. Dit wordt hier muzikaal uitgelegd door Jim Alfredson.

De los leverbare lessenaar gaat heten: XK-Evolution MS-XK5:

De draagtas voor het inklapbare onderstel:

 

Het bij te leveren voetpedaal:

 

Er is ook een XK5 Heritage PRO-system voor op de "tour":

Waarvoor het pedaal in zwarte lak uitgevoerd kan worden:
 

Voor het "buhne-werk" zorgt Hammond voor de volgende koffers;

De HC500 voor de XK-5:

 

en de HC500L voor de XK-5 incl. het XLK-5 onderklavier:

Hieronder is verder de toegankelijke equaliser,- en effect-groep te zien. Door de overdrive,- effect,- en reverb-knop een seconde ingedrukt te houden, kom je automatisch op de juiste bijbehorende bladzijde van het bijbehorende menu.



Hieronder een foto van het linkergedeelte.

We zien dat de bedieningsstructuur overgenomen is van o.a. XK- en SK-modellen, maar gelukkig zijn er ook hier een aantal "short-cuts", zoals hierboven beschreven.

Ook is de vaak "verstopte" tranpose-functie iets makkelijker te bereiken. Leuk is de oude en vertrouwde Chorus & Vibrato-knop, die we al sinds de eerste toonwiel Hammonds kennen. Dat geeft een gevoel van thuiskomen.

Nieuw is ook de "pedal to lower"-functie. Er zijn dus een aantal verschillende Hammond-types standaard aanwezig: A-102, B-3, C-3 en mellow, een octaveringsknop, 100 factory presets, internal/external zones, een display met 9 regels van 20 karakters.

Elk virtuele toonwieltje is dus stuk voor stuk te tweaken en ook het bekende "Leakage-effect" is te regelen. Er zouden ook WAV-files afgespeeld kunnen worden, maar dat is vooralsnog niet zeker. Mogelijk gaat Hammond voor Europa andere softwareversies  leveren dan in de USA, maar dat is nog niet zeker.

Specificaties:

De specificaties hieronder zijn sinds mei 2016 officieel bekend en hieronder letterlijk weergegeven.

Authentic Chorus-Vibrato/Touch Response Percussion

12 HAMMOND MACRO PROFILES with 17 TWEAKABLE PARAMETERS

96 INDIVIDUALLY Adjustable, Voiceable Digital Tonewheels

Create YOUR Perfect “B-3” From Showroom New to Road Worn Vintage
DIGITAL LESLIE™

7 LESLIE MACRO PROFILES:

    Type 122
    Type 147
    Type 31H (or “TallBoy”-the first Leslie Speaker released in 1941)
    Type 722 (Mid 70’s “Home Organ” Model)
    Type 760 (Late 70’s Solid State “Combo” Model)
    Type 825 (1970’s Solid State Single Rotor Model)
    ROCK TYPE (Early 70’s Model 925 High-Power “Combo” Model)

17 TWEAKABLE LESLIE PARAMETERS

Create YOUR Perfect Leslie-Store it in any of 8 User Profiles

COMBINE THE HAMMOND ORGAN OF YOUR CHOICE WITH THE LESLIE OF YOUR CHOICE TO COMPLETE YOUR DREAM RIG!

1000’s of Combinations Possible

ONE OCTAVE OF B-3 STYLE REVERSE COLOR, UNLATCHING B-3-Style PRESETS, with 8 Banks containing 9 presets. (A# and B♮ call the current drawbar settings)

TWIN REAL TUBE PREAMP provides warmth and overdrive characteristics

Comprehensive MIDI Controller functions with 6 external zones (3 Upper
Keyboard/2 Lower Keyboard and Pedal) Dedicated Switch and Rotary
Control for each.

De specificaties hieronder zijn gehaald uit een Japanse brochure (met dank aan Henny Bouman  voor de vertaling). Zoals je weet, werken vertaalprogramma's nog verre van perfect, maar eer dat de specs op de door Hammond Europa geclaimde, maar nog helemaal op te richten site: Hammond-XK5.com staan (Let op:  het streepje, dat in het model XK-5 hoort, hebben ze nu achter het woord Hammond geplaatst) moeten we het met deze info doen. Er zullen ongewijfeld fouten in zitten, maar we zijn te nieuwsgierig om te wachten.

Polyfonie: 61 voor het toetsengedeelte en 25 voor het pedaal-gedeelte
Toetsenbord: 73 toetsen, waarvan 12 voor de geïnverteerde presets
Boven: 2 sets drawbars, onder/links: 2 sets drawbars, allen van 9 stuks elk.
Standaard 4 orgel-typen: A-100, B-3, C-3 en Mellow
Pedaal, één standaard-type per orgelklank
Percussie: zacht/hard en kort/lang 2nd en 3rd harmonic
Touch: decay (snel/langzaam) niveau (normal/soft)
Zeer uitgebreide chorus en vibrato, minimaal de mogelijkheden van New B-3/XK-3
12AX7/12AU7 buizen-voorversterker, routing/niveau
Digitale overdrive: operation on/waarde
Multi-effects operation: on/waarde
Equaslizer bas, middle, trebble, toon
Digitale reverb, Leslie-on-reverb, aan/uit en diepte
Master equalizer bas, middle, treble
Schakelaar pedal-to-lower, split, transpose, octaaf up/down, up/lower
Herhaling laatst één-octaaf drawbar 1'  aan/uit
100 fabrieks-presets, 100 open presets (10 banken van 10 stuks)
Interne zones/externe zones
Midi in (pedaal) In (lower/other) Midi out
USB-to-Host aansluiting
H-bus aansluiting to-keyboard /pedaal
Audio lijnuitgang L / mono/R Hoofdtelefoonaansluiting
11 pins leslie aansluiting voor 1 of 3 kanalen
Leslie schakelaar voetpedaal 1, 2
Expressiepedaal AC ingang
Afmetingen: 119 x 40 x 12 cm (B x D xH).
Gewicht: 15.7 kg

H-Bus terminal 25 cm
H-bus terminal 250 cm (dit duidt waarschijnlijk op leverbare pedaalkabels)
Virtueel multi-contact keyboard
A-102, B-3, de C-3, uitgerust met drie soorten toonwielorgel geluid (merk op, dat wisselend over A-100 en A-102 gesproken wordt)
USB geheugen voor massa-opslag
USB afspeelmogenlijkheid van audio? (waarschijnlijk WAV?)
Veel randapperatuur van de XK3-c kan worden gebruikt

Tot slot nog de Japanse brochure.