Dus op naar de tekentafel. Hammond begon eerst met het toonopwekkingssysteem. Dat wil zeggen, dat het hele hebben en houden van de 96 toonwielen ontrafeld moest worden, inclusief hun eigenaardigheden.
Het geluid van de New-B3 wordt gemaakt door het: revolutionary newly designed sound generator system met 96 Digital Tonewheels
Bijna alle hedendaagse elektronische muziekinstrumenten genereren hun sound ter plaatse: dit betekent, dat wanneer een toets wordt ingedrukt er een computer aan het werk gaat, die de gevraagde toon samen met de gevraagde klankkleur opzoekt en deze uit een grote klankenlijst uit zijn geheugenbanken vist. Heel simpel gezegd komt het eigenlijk in de moderne techniek hier op neer. Dit alles gebeurt binnen fracties van seconden, nadat een toets is ingedrukt.
Net als de oude B-3 kreeg de New B-3 een "all-note continu" sound-generator, dus volledig polyfoon. Geïnspireerd door de originele Hammond toonwiel generator, waarin de 91 wielen continu draaien, kan de nieuwe generatie Hammonds 96 sinus-golven tegelijkertijd produceren. Elk van deze 96 signalen is toegewezen aan het multi-contact-systeem, dat ook weer is geïnspireerd op de originele B-3. Als er een toets wordt ingedrukt, dan worden elk van de 9 bijbehorende drawbar-sinus-golven door hun eigen kontakt geleid.
Om een lang verhaal kort te maken: het nieuwe toongenerator systeem denkt en reageert als een oude toonwiel generator, dus speelt geen sampeltjes af.
Volgens deze zelfde, unieke techniek werd ook het scanner effect opnieuw herboren:
De toetskontakten, met hun quasi aanslaggevoelige toonopbouw en het Key-click-effect, bleken na veel laboratoriumtests de beste oplossing voor dit unieke speelgevoel.
Gewoonweg het originele kontaktsysteem gebruiken en niet het wiel opnieuw uitvinden. Wat al goed is moet blijven! Dat is ook heel bijbels, want daar staat al lang geleden neergeschreven: onderzoekt alles, maar behoudt het goede. Waarvan Akte.
Nu zouden we zeggen, why change a winning team? Er werden in plaats van 9 nu 10 toetskontakten toegepast, waarvan één extra kontakt voor MIDI gebruikt kon worden.
Ook voor het allerbeste buizen-effect werd voor echte, originele buizen gekozen.
Ook de percussioin registers kwamen, zoals het hoort, precies op hun originele plek terug.
En ook de controllers kwamen op hun originele plaats.
Rechts onder het onderklavier kwam een uitschuifbaar zg. info-centre.
Door middel van dit info-centre is het mogelijk de New-B-3 tot in het kleinste detail te tweaken. Dat betekent aanpassen aan de persoonlijke smaak, welke die ook is. Dus vele features zoals Percussion, Reverb, Digital Leslie, Sustain, Midi, Keyclick, Total sound, etc. etc. zijn hier minutieus af te regelen en op te slaan.
Links onder de klavieren kwam een Control-Panel om heel snel de Toonregeling, Reverb, Overdrive, Master-volume en Hoofdtelefoon-aansluiting aan te spreken of te regelen.
Verder werd aan de achterzijde een flinke verzameling inputs, outputs en Midi-aansluitingen geplaatst.
Hieronder nog een stukje fabriekshal van de New-B-3 produktie:
Dan gaan we nu naar de verschillende modellen en uitvoeringen binnen de New B-3 serie.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.