Hammond Model Grandee

 

 

 

 

 

De Grandee (11100 en 11200(M) series) kwam op de markt in 1975 en was een model dat in de Lage Landen een grote belangstelling genoot. Het instrument was goed "in balans". Het was een robuust model met een stevige sound. Dat laatste heeft me op de een of andere wijze altijd aangesproken omdat de Grandee, zeker ook in vergelijk met zijn zustermodel de Concorde veel steviger, veel vetter klonk. De Concorde was wat lieflijker, maar ik gaf toch vaak de voorkeur aan de Grandee, aangezien het ook een veelzijdig instrument was. Alhoewel de Concorde dubbele drawbar-sets en de omgekeerd gekleurde presettoetsen had, waren de meeste gewenste features bij de Grandee toch wel aan boord. De sound van de Grandee in vergelijk met de Concorde had echter toch mijn voorkeur. Met name de bassen, het laag zogezegd, was méér wat je van een Hammond verwachtte.

We moeten niet vergeten, dat we nog maar net in de nà-toonwieltijd waren aangekomen en Hammond in zijn algemeenheid best wel kritieken kreeg omdat iedereen altijd gaat en ging vergelijken met het origineel, en dan bedoelde men meestal de B-3.
Toch wil(de) ik een lans breken voor de nieuwere generatie, de niet-toonwielmodellen. 
Er is geen enkele twijfel aan dat Hammond meer orgels verkocht heeft met Spanish Eyes, dan met welke jazz standard van welke grote jazz organist dan ook. De B-3 liefhebbers schijnen soms de meeste zeggenschap te (willen) hebben en zijn vaak degenen die het sterkst van zich doen horen en lijken dan geheel onterecht de overhand te hebben. Dat laatste geldt overigens niet alleen bij orgels hoor, maar ook en met name in de kerk, in de politiek en heel vaak ook op cultureel gebied. Beoordeel een instrument op zijn merites is altijd mijn devies geweest: vind je het een mooi instrument, doet het instrument je wat. Daar gaat het om. Als enige juiste feit. 
En een jazz organist is een andere - geen betere - maar een ander soort organist, die een andere manier van uitleven op een orgel heeft. 

En natuurlijk, de grote organisten kunnen een orgel uitwonen, uitleven en dat geeft een kick. 
Maar ja, je moet toch sterren hebben, want als iedereen even goed speelt, tja, dan heb je ook geen sterren nodig. En dat geldt op alle maatschappelijke, muzikale en culturele terreinen. Men is ster omdat men iets net iets beter of mooier kan. En dat is prima, dat hoort ook zo.

Ik denk dat ik uit ervaring spreek - uit ervaring màg spreken zonder DE autoriteit te willen uithangen - want ik heb vele nieuwe, honderden Hammonds nieuw verkocht, zowel toonwiel nieuw, als non-toonwiel nieuw. Maar er bestond een hardnekkige misvatting bij vele orgelaars die dachten dat wanneer ze eenmaal een B 3 hadden gekocht, dat ze dan meteen Jimmy Smith of soortgelijke jazz grootheden van naam waren.

Misschien moeten we als Hammondadepten naar analogie van BC (Before Christ) spreken van TE en AT spreken, Toonwiel Era en After Toonwiel praten, alhoewel Hammond vanaf het begin met elektronische, dus non-toonwiel orgels (vgl Novachord) bezig is geweest. Er is dus niets nieuws onder de zon op dat gebied en daarom gaat deze term wellicht ook niet op.

Na dit intermezzo - hetgeen een beeld geeft van opvattingen die wel degelijk een rol speelden in de tijd juist na het toonwieltijdperk - weer terug naar de Grandee.

De serie bestond uit de volgende modellen:
 
11122 Cont walnut 74/75 USA
11124 Cont pecan 74/75 USA glazen lessenaar
11182 Italian provincial walnut 74/75 USA opengewerkte lessenaar
11222  contemp. walnut 1975- USA houten lessenaar
11222  zelfde, met Note-A-Chord
11224 Cont Pecan 75- USA
11224M same, met Note A Chord
11282 Trad American Walnut 1975- USA
11282M same plus Note_a-Chord
11000 Cont Walnut 1975- Denemarken en Duitsland kleine design verschilletjes

Hier eerst even de basis-specs:
2 x 61 Note Keyboards
25 tonig Pedaal met Sustain
I.C. Generator
Delay Vibrato
Reverb & Sustain
8 Presets
Auto-Vari 64 Rhythm
Automatic Accompaniment
Arpeggiator
Music Rack Light
Field Option: Built-in Cassette Unit
1977 add TOUCH TEMPO

11200M series:

2 x 61 Key Manuals
25 tonig Pedaal met Sustain
5 Preset Pistons
Leslie & Vibrato
Reverb & Sustain
Touch Tempo standaard
Auto Accompaniment
Arpeggiator
Auto-Vari 64 Rhythm (16) met 4 Variations
Headphone Jack

 

 

 

Goed, eerst naar model 11100 met z'n glazen lessenaar:

 



Dan model 11124 ; eiken en met houten lessenaar

 


Dan model 11182 , contemporary, klassiek, met pootjes

 

 

 

Hieronder een 11182 met een zeer afwijkende lessenaar

|
En tot slot dan de in Eiken uitgevoerde Grandee 11224,
met zijn gedeeltelijk doorzichtbare lessenaar:

 

 

 

 




De Grandee 11000- serie kan eigenlijk beschouwd worden als console uitvoering van de Aurora 8222 serie( ook met upgrades als model 11200 en model 11300).