Model G-162 "Grand" toonwiel.
Groot kerkorgel zonder drawbars, maar met registerschakelaars, presets tussen klavieren en voetpistons en 32-tonig radiaal concaaf AGO pedaal.
Ook als G 165 in eiken.
Febr. 1964 tot juli 1967.
De Grand-100 serie was een voor Hammond een totaal andere tak van sport. De uitdaging was, om met het gebruik van toonwielen, een echt kerkorgel te bouwen, dus geen drawbars, draaiende speakers, percussie en ander gedoe. Het moest een orgel worden met zowel een AGO-pedaal (goedgekeurd door het kerkorganisten-gilde) en gewone kerkorgelregisters.
Als u het onderstaande grondig doorleest, zult u merken, dat dit voor Hammond als fabrikant een enorme uitdaging was. Wellicht was het voor Laurens Hammond ook een manier om "die kerk-organisten" een lesje te leren, nadat ze hem op harde wijze op zijn nummer hadden gezet tijdens de affaire, waarin hij bewijzen moest, dat een Hammond een echt orgel was.
Als je de folder grondig doorleest, zie je, dat Hammond de kerkorgelbouwers vooral probeert af te troeven, met het aantal boven- harmonischen, (zeg maar, extra hoge bij-tonen) die je met toonwielen heel gemakkelijk op kunt wekken. D.w.z. dat hij uitlegt, dat juist voor stemmen als bijv. mixturen (samengestelde stemmen, die veel extra pijpen vragen in een pijporgel) je bij de Hammond moet zijn en deze met het grootste gemak op alle klavieren tevoorschijn tovert.
Goed, we gaan naar de details:
De Hammond Grand 100.
Een groot, in traditionele kerkorgelstijl gebouwd, instrument in licht walnoten en op aanvraag in eiken en custom afwerking. Voor met name de Amerikaanse markt uiteraard met 32-tonig radiaal concaaf pedaal volgens A.G.O. regels (American Guild of Organists).
En dat alles voor de prijs van $ 13.750,- op dat moment de duurste Hammond ooit.
Eindversterker en speaker set nr. 1 : $ 540,- extra (G 162A)
Eindversterker en speaker set nr. 2: $ 3.000,- (G 162B)
Geen drawbars
144 Toonwielen
2 x 61 overhangende toetsen
18 duim pistons tussen de klavieren
65 registers!
8 voet pistons, waarvan 6 gelijk zijn aan de 1e 6 duimpistons
Zwelpedaal voor Great en Pedal
Zwelpedaal voor Swell en Antiphonal
Zwelpedaal voor Crescendo
Verlichting voor lessenaar en pedaal
Standaard output: 325 Watt
Met speakerset 1: 450 Watt E.I.A.
Met speakerset 2: 840 Watt E.I.A.
Console gewicht plm 340 kg
Versterker rack 250 kg
Speaker cabinet elk 27 kg
De G 162 had dus registers in plaats van drawbars. Daartoe was er een extra grote toongenerator nodig om extra hoge tonen en een complex systeem van vibrato's te produceren.
De G 162 had ook ook een externe dubbelbrede rackmount kast waarin ondergebracht:
de voeding, een door vijf motoren aangedreven tremulant (elke motor drijft maar liefst vijf scanners aan met een enkele aandrijfsnaar) en de audio eindversterkers (drie Dynaco Stereo 70's plus een Dynaco monoversterker voor de bas).
Er zijn ook een aantal verschillende variaties op de markt gebracht:
Het basis model G-162 (Grand 100) werd in Light Walnut gebouwd in samenwerking
met het nog steeds bestaande KLANN ORGAN SUPPLY, een vooraanstaand pijporgelbouwer.
Voor de G-100 waren twee soorten lessenaars te leveren, in hout en in glas.
Er was een speakersysteem leverbaar van maar liefst 2650 Watt.
Er zijn er ongeveer 250 verkocht.
Er kwam later nog een half-open lessenaar bij, zoals op één van de onderstaande folders te zien is. Deze had drie doorkijk-gaten.
Onder de naam G-165 kwam hij in het eiken.
Onder de naam G-182 in walnut.
Onder de naam G-100 is er ooit één gemaakt in zilver grijs.
Onder de naam G-165-A kwam er het eerste toonkabinet.
Een later kabinet heette G-162-B.
Hieronder eerst de originele folder:
Er werden grammofoonplaten uitgegeven om de klank en de mogenlijkheden te demonstreren:
De speeltafel en voet pistons:
Hieronder het registerpaneel:
Tot slot de achterzijde:
De enorme vibrato unit:
G 165 FRONT
G 165 Zwelpedalen en voetpistons (voetschakelaars)
G 165 FRONT
G165A versterker, voeding en tremulant kast (vrijstaand).
Hieronder de Grand 165A. Dit is de eiken uitvoering.
Here's the AGO spec adopted in 1933 as printed in the Barnes book:
Compass: 32-note, CCC to G.
Radiation: 8'6" radius. Maximum permissible, 9'6" Minimum 8'6"
Concavity: 8'6" radius. Maximum 8'6" Minimum 7'6"
Length between heel board and toe board: 27"
Length of playing surface of sharps: 6.5"
Height of sharps above naturals: 1" at player's end, slightly higher at the other.
Width of play surface of natural keys: 7/8"
Radius of curve of sharps: Fronts 8'6" Back 9'
Distance - center to center - of adjacent natural keys at front ends of sharps: 2.5"
This makes the octave 17.5"
Hier een demonstratie LP uit 1964:
Hier tot slot een aantal fraaie demo's:
Hier een Hammond G-100 Concert door Mario Salvador (1964/65) op een demo-plaat.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.