Het PR-150 tooncabinet is een "eigen" ontwerp van de Engelse organisatie Boosey & Hawkes door hoofd-ingenieur David Mawn.
B&H was destijds de officiele Hammond Importeur voor het Verenigd Koninkrijk en alles wat daaronder viel. Opmerkelijk daarbij is dat op de typeplaatjes van de orgels geregeld Hammond SA voorkwam, hetgeen Hammond South Africa aangaf. Hammond South Africa was een joint-venture van Boosey & Hawkes met Hammond Chicago en had een essemblagefabriek in het Afrikaanse Klerksdorp.
Boosey & Hawkes bouwde veel Hammond orgels en tooncabinetten in licentie, waaronder ook de unieke LAFLEUR Concert uitvoeringen, bombastische meubels welke in grote gebouwen geplaatst werden zoals theathers.
David Mawn had al eens speciale speakers ontworpen voor de RT-3, die geplaatst was in Canterbury Cathedral. Hij had dus al enige ervaring met grote gebouwen. De omvang van sommige toepassingen werd soms zodanig, dat de Hammond Tooncabinetten, hoewel soms in series van vier stuks gecombineerd, toch niet voldoende vermogen hadden om dergelijke zalen volledig te vullen. Dat was de reden dat het PR-150 Tone Cabinet ontworpen en gefabriceerd werd.
Er was een groot bedrijf, dat meerdere schaats/ijs-paleizen had in de UK, waarvoor speciaal witte C3's besteld werden, welke dusdanig versterkt moesten worden, dat ze over het lawaai van de schaatsende menigte uitkwamen. Ook moesten de orgels en speakers aangepast worden om in deze koude omgeving toch goed te kunnen blijven werken. De PR-150 werd blijkbaar een succes, want het serienummer onder te zien, moeten er minimaal zo'n 1000 stuks gebouwd zijn.
Het enorme cabinet had zes 15" speakers en zes stuks 12" speakers, dus totaal twaalf speakers per box, en een necklace-reverb.
Het toonkabinet had een grote versterker, welke bestond uit een opgewaardeerde PR-40 versterker met KT-88 buizen (= 6550 en daarmede dezelfde als de eindbuizen in de Leslies). Hiermee werd een vermogen bereikt van wel 500 Watt.
Een van de plaatsingen van twee stuks PR150 was in het Schaatspaleis ("Ice Rink") in de Silver Blades te Birmingham, waar naast ijsshows ook hockeywedstrijden gespeeld werden. De boxen werden aangestuurd door een Hammond C3.
Hieronder een paar afbeeldingen van Birmingham:
Van Amanda Hambidge ontvingen wij enkele foto's en nog wat achtergrondinformatie. Amanda was degene, die het onderhoud van het orgel in Birmingham verzorgde. Zij is nu nog steeds in het bezit van de witte C3, die oorspronkelijk in de Silver Blades Ice Rink heeft gestaan.
Hier is het orgel op het podium te zien. Rechts onder het klavier zijn twee zekering automaten te zien voor de voeding van de PR-150's.
Dit is een oude foto van het podium in the Rink. Links is het PR150 luidspreker cabinet te zien. Het orgel heeft hier nog zijn deksel en muziek standaard.
Detail met de eveneens wit geschilderde Rhythm Ace FR2L.
Afbeelding van de C3, zoals die in 1989 uit de Silver Blades kwam en nu bij Amanda staat. Rechtsonder is nog de uitsparing te zien waarin de gietijzeren box geplaatst was met de zekering automaten voor de PR150's. Het gebeurde regelmatig, dat de automaten afschakelden als gevolg van de hoge inschakelstroom van de transformatoren.
De gouden verf is toegevoegd toen het orgel ooit opnieuw geschilderd is. Toen is ook het deksel verwijders alsmede de muziek standaard, zodat er plaats was voor de rythme box.
Dan volgen nu wat afbeeldingen van het PR150 tooncabinet.
Eerst de voorkant:
De achterzijde, geheel ontdaan van de 12 speakers en elektronica:
Hieronder het bestaansbewijs: het serienummerplaatje. Zie ook hier Licenced by Hammond Chicago en Hammond S.A.
Onderstaand foto van een typeplaatje met het opvolgende serienummer hebben we ontvangen van Amanda Hambidge. Deze komt met zekerheid uit de Silver Blades in Birmingham.
Betreffende dit toonkabinet vonden we nog de volgende informatie in de catalogus van een veilinghuis:
Incredibly rare - we know of only two others in the world - one used by religious superstar Billy Graham for his UK tour, and one owned by large Hammond dealers Sharon Music in the UK in the 60s, who originally owned this as well. The other one had 'Music' screenprinted on it! (It's conjectured that these are actually the Billy Graham one/s, bought after the tour/s.) This was rated at 500W, at a time when top professional PAs were nearer 100W. It used six 12-inch and six 15-inch speakers. The 12-inch are now in vintage guitar combo amps in the USA, but the 15-inch are included, with cones and gaskets in excellent condition, but metal a bit rusty. Included are a necklace reverb and a more conventional reverb, working condition unknown. The woodwork is not in bad condition, and with 'Sharon' removed, a couple of small repairs, and a re-polish, would look very good. There is no back. The speaker fabric is very good indeed. The original amplifiers are long gone. This is extremely solid and heavy. Collection from Devon, UK would be excellent, or delivery at cost.
Organist Eddie Layton gebruikte ook een PR-150 cabinet op zijn laatste UK-tour.
HIER NOG WAT SCHAMELE AFBEELDINGEN:
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.