Nadat Hammond de Gibbs Reverb Company, inclusief alle patenten over had genomen, kwamen ze op ideeën voor de meest vreemde toepassingen. De spring-reverb onderging een continu proces van verfijning. In de vroege jaren 1960 ontwikkelde Hammond engineer Alan C. Young een ontwerp dat praktisch bleek te zijn voor mobiel gebruik. Sindsdien heeft Spring Reverb zijn weg gevonden in toepassingen variërend van High Fidelity audio tot autoradio's.
Het werd in Amerika een doorslaand succes (anders dan in Europa) en tegen betaling werden de reverb-patenten verleend aan vele fabrikanten, waarvan Motorola een van de meest bekende was. Veel auto's werden af-fabriek geleverd met ingebouwde reverb, maar de units werden ook los geleverd, waaronder die van Gibbs zelf.
Er werd gebruikgemaakt van vrij korte veren (het moest in je dashboard ingebouwd kunnen worden) dus de echo was kort en zenuwachtig snel. Je kunt je afvragen hoe het was als je over een flinke hobbel of door een diepe kuil reed. Maar het was natuurlijk wel een stoere gimmick.
We gaan wat modellen bekijken en beluisteren:
Stel je eerst even voor: de heerlijk, romantische cruise-sleeën van de 60's, bijv. deze Chrysler 300L
Met z'n imposante dashboard:
En daar had je dan, om je scharreltje te imponeren, deze wonderlijke schakelar:
Zoals eerder vermeld, kwamen de reverbs op verschillende manieren op de markt:
1) Hammond/Gibbs leverde losse inbouw-units aan auto-onderdelen leveranciers,
2) Hammond verleende patenten aan zelfstanige fabrieken.
3) Er werden inbouw-unit rechtstreeks aan de fabrikant geleverd, die daar al ingebouwd werden.
Van de laatste is dit een voorbeeld:
Model RV5C 12496, 437161 werd gemaakt bijde Gibbs Manufacturing And Research Corporation In Janesville, Wisconsin, die een dochteronderneming van Hammond was,
voor inbouw bij de volgende merken:
Bantam, Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Crosley, De Soto, Dodge, Ford, Graham, Hudson, Hupmobile, La Salle, Lincoln, Lincoln Zephyr, Mercury, Nash, Oldsmobile, Packard, Plymouth, Pontiac, Studebaker, Willys, Light Trucks, Heavy trucks, etc.
In veel gevallen werd de reverb over de achterspeakers geschakeld.
Dit was die voor de Lincoln:
Deze voor een 1966 Buick:
en inbouw-handleiding:
Deze is puur om in de sfeer te blijven:
een Gibbs inbouwkit:
De Fisher Spacexpander
De Lafayette LRE Solid State Auto Reverb Unit
De MoPar Dodge Plymouth radio reverb unit 69 GTX Road Runner Super Bee van Motorola
De zeer populaire Echo-Mate:
en tot slot de in Toronto, Canada door Automatic Radio of Canada gemaakte Reverb-A-Matic
Voor we gaan luisteren even het feit, dat veel Amerikanen in die tijd ook een platenspeler in hun dasboard of handschoenen-vak hadden, ook in combinatie met een reverb-unit.
Daar kunt u hier naar luisteren.
Hier een mooie uitleg over de Fisher Space Expander
Goed is te horen, dat door de beperkte inbouw-ruimte kortere veren gebruikt moesten worden.
Tot slot een Cadillac HCAT-radio uit 1962.
De licht-effect balk zag je ook in vele andere "op-gepimpte"auto's toen
Luister hier voor pure romantiek
Enfin, weer een voorbeeld hoe Hammond er steeds in slaagde zijn patenten en uitvindingen voor de meest uiteenliggende produkten toe te passen.
Op deze website plaatsen we cookies die de website goed laten werken of anoniem het gebruik van onze website analyseren.
We plaatsen geen cookies waar u toestemming voor moet geven. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring of geef akkoord en sluit deze melding.