Rhoda Scott

 

 

Als we één van de huidige Hammond-organisten van deze tijd éren moeten, is het ongetwijfeld deze fantastische vrouw , die voor de éne "de organiste op de blote voeten" , is, en voor de andere  "de organiste, die het Hammond-orgel  aan haar hand heeft meegevoerd , naar het jazz-podium"

In ieder geval, is zij de enige reden, waardoor uw zéér bescheiden orgelspelende  scriba , indertijd verleid is, tot een levenslange liefde  voor het Hammond-orgel, en wel, door haar "bluesette-vertolking"

 

Goed, we gaan kijken, naar ,hoe het allemaal begonnen is, met deze top-organiste, maar ook ,met deze ,als mens , fantastische vrouw !!! 

Rhoda Scott (Geboren op 3 juli 1938 IN Dorothy, New Jersey) is een met hart en ziel Afro-Amerikaanse hard bop en jazz organiste.

 

Als dochter van een AME-dominé bracht ze haar jeugd door in New Jersey, waar ze orgel leerde spelen in de kerken, waar haar vader preekte.
Rhoda
Scott studeerde eerst klassieke piano, maar ze concentreerde zich later op het orgel, waar ze uiteindelijk een Masters degree verdiende  in de muziektheorie aan de Manhattan School of Music;hierna studeerde ze aan het Conservatorium van Fontainebleau (Frankrijk) bij Nadia Boulanger. Rhoda Scott combineert traditionele vaardigheden met een groot talent voor jazz en kerkmuziek.

Direct daarna werd ze gevraagd,om een koor te begeleiden, maar dan op orgel, in plaats van op, de, haar bekende piano;ze schakelde over op het orgel, en het bleek een succes te zijn; ze had haar draai gevonden !
Doordat ze steeds op blote voeten de pedalen bespeelde, kreeg ze al gauw de naam: "The Barefoot Lady" en "The Barefoot Contessa".
( Hieronder geeft ze een stevige pedaalsolo:)



Rhoda Scott werd ooit ontdekt door Count Basie, die haar onmiddellijk in zijn club in Harlem introduceerde.
Op  3 oktober 1969 trouwde ze in de amerikaanse kerk van Parijs met  Raoul Saint-Yves, voormalig acteur en zanger:



Na een concert in de Olympia, waar ze Gilbert Bécaud begeleidde,deed ze in deze zaal, vergezeld door Joe Thomas (fluit / tenorsax) en nederlander  Cees Kranenburg Jr. (drums) een van haar eerste opvames.
Er zouden nog vele,vele opnames volgen, waarvan vele inmiddels op cd her-uitgegeven zijn.
Hier een swingend optreden uit 1972,waarbij ze haar naam gevestigd had.

Hierboven samen met Dr Lonnie Smith

Ook is Rhoda altijd een veel gevraagd trekpleister op de Hammond-stand op internationale beurzen, zoals o.a. de Frankfurter Musik Messe, en is het merk Hammond altijd enorm trouw, en bespeeld met evenveel enthousiastme ook de elektronische modellen;ik herinnenr me nog de presentatie van de B-3000 met ,maar liefst 5 (!) Leslies tegelijk!
Ze gebruikte dit orgel ook voor haar LP "Molybdenum":


Rhoda heeft een dusdanig breed  talent dat ze net zo vaardig is in de klassieke muziek,jazz, Gospel of Blues  Begiftigd met een uitzonderlijke muzikale geheugen,  weet ze bijvoorbeeld meer dan duizend stukken uit het hoofd . Bovendien speelt ze nooit een vooraf-gepland programma, maar speeld gewoon afhankelijk van de  inspiratie van het moment en vooral de reactie van het publiek.
Ook ons orgelminnend Nederland doet ze regelmatig aan.


Ze heeft veel beroemde nummers in haar reportoire, als:
"In the mood", "New York, New York" ,

"Summer" "Mack The Knife" , "Take Five " , "Hit The Road Jack ", "Greensleeves" , etc.etc.

 


Hieronder een interessante website met meer informatie ver Rhoda Scott:

http://www.allmusic.com/artist/rhoda-scott-mn0000889841

 

Hier nog een aantal swingende  video's van haar:

https://www.youtube.com/watch?v=fyNeFlgdu1M&NR=1&feature=endscreen

https://www.youtube.com/watch?v=P6ujVk5wUbg

https://www.youtube.com/channel/HC1WeOE376HbU

http://www.jazzwax.com/2011/10/interview-rhoda-scott.html

 Hier een prachtig consert,samen met Barbara Dennerlein