Ray Charles

 

Natuurlijk kent elke jazzliefhebber "The Genius" Ray Charles.
Echter , bij velen zal één zijde van deze legende wellicht minder bekend zijn;
Ray was een niet onverdienstelijke organist.

Zeker, gezien het feit, dat orgelspelen en pianospelen een totaal andere tak van sport zijn,
en weinig mensen voor beide instrumenten "de juiste feeling"bezitten,(zoals bij ons onze Bert van den Brink)

Maar Ray bezat de beide gaven, echter had hij wel een eigen stijl, vooral in díe zin, dat hij meestal totáál "droog"speelde ( zonder reverb) , meestal één registratie gebruikte,( welke op , sorry, het geluid van Cor Steyn in "de twee motten" leek) , ook géén Leslie en vibrato gebruikte, en ook nauwelijks van klankkleur wisselde!

Dit alles is goed te horen op het album Genius + Soul = Jazz

Zijn complete ouvre is te lezen,en soms te horen in het RAY CHARLES VIDEO MUSEUM

Hieronder wat extra documentatie over Ray als organist:


1961

 


Ray Charles at his Hammond, in a concert at McCormick Place, Chicago; with his augmented orchestra (April 8 - 9, 1961). Watch his bandaged left arm - due to the cuts he suffered at home in an rage of drugg-abuse.

 

 


                                     Ray Charles' Hammond RT-2

 

Ray Charles on Hammond, early 1960s (from a German CD).

 


Ray Charles (and his assistant Duke Wade), prob. at a concert in Paris in Oct. 1961

 

 

Ray Charles playing his Hammond at one of the October '61 concerts in Paris

 

Ray Charles, playing a Hammond, in concert, prob. in 1962

 


Ray Charles, playing his Hammond at the Palais des Sports, on the cover of Jazz Magazine, December 1961

 


Ray Charles, producing Terrell Prude's album Princess (Tangerine, TRC-1502, 1963).

 


Ray Charles (and Hank Crawford) at the Palais des Sports in October 1961

 


Ray Charles and his Orchestra at the Palais des Sports in Paris in October 1961

 

 

Stukjes van de nummers van het hierbovengetoonde concert zijn HIER  los te beluisteren;
( klik achter het nummer op "Listen" )